کارشناس مسائل چین:

روابط ایران و چین آینده روشنی دارد

حامد وفایی گفت:روابط ایران و چین که هر کدام در سطح منطقه و جهان کشور‌های مهمی هستند آینده بسیار روشنی دارد.

حامد وفایی کارشناس مسائل چین در آستانه سفر آیت الله رئیسی به کشور چین گفت:در جریان سفر که شی جین پینگ به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین به تهران داشت و دیداری که با مقام معظم رهبری انجام داد سطح مناسبات ایران و چین به مشارکت جامع راهبردی افزایش پیدا کرد.

وفایی ادامه داد: یعنی روابط مشارکتی به جای رقابتی، روابط راهبردی و بلند مدت به جای روابط کوتاه مدت و روابط همه جانبه و جامع در حوزه‌های مختلف میان ۲ کشور شکل گرفت.

وی افزود: در این سطح از روابط می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند حوزه‌های نظامی و انرژی و یا بحث‌های دیگر مانند تجارب آن‌ها در بحث دانشگاه‌ها و یا آموزش از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: چین امروز بزرگترین تولید کننده و هم بزرگترین مصرف کننده دنیا است و وقتی بحث رونق تولید به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی کشور ما مطرح می‌شود نباید تردید کرد که یکی از مهمترین راهکار‌های ما برای تحقق این هدف ارتباط گسترده بنیادین و راهبردی با چین است.

او ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد روابط ایران و چین که یکی به عنوان کشور بزرگ در سطح جهانی و دیگری کشور بزرگ در منطقه آینده بسیار روشنی دارد و اگر گام‌های بعدی در این روابط با دقت تبیین شود و بر اساس نگاه رهبران ۲ کشور طراحی شود می‌توان انتظار داشت هر دو کشور از ظرفیت‌های همدیگر بهترین استفاده را کنند.

وی تاکید کرد:چینی‌ها زخم خورده تحریم هستند و روابط چین و ایران در دوران ترامپ سیگنال بسیار قوی از جانب چینی‌ها مبنی بر آن که می‌شود در شرایط تحریم هم کار کرد دریاقت شد.

وی ادامه داد: چینی‌ها از جانب آمریکایی‌ها در بسیاری از از صنایع و بانک‌ها تحریم شدند. خیلی از غربی‌ها بعضی از حوزه‌های کار با چینی‌ها را مسدود کردند.

وی گفت: مدل روابط و کار با چین یک رابطه بسیار گسترده با حوزه‌های مختلف و ظرفیت‌های فراوان و با راه و مسیر‌های فراوان است، فقط لازم‌است که چین را بی واسطه بشناسیم.

وی افزود: به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی بین‌المللی ما با چینی‌ها مشترکات فراوانی داریم که اگر عینک غربی کنار برود ۲ کشور ایران و چین واقعا ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی بسیاری دارند که زیر بنای روابط را شکل دهد و روابطی بر اساس ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت بین ۲ کشور شکل گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
خدایا شکر
آخرین اخبار