رئیس بانک مرکزی:

مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود

فرزین گفت: مرکز مبادله ارز و طلا به منظور تامین تمامی نیازهای ارزی مردم تا پایان این هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در خبر ۲۱ در خصوص وضعیت بازار ارز توضیحاتی ارائه داد.

او گفت:  یک جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ارز ایجاد کند که از مردم درخواست می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند. در ۳ روز تعطیل اخیر کشور با وجود تعطیلی امروز بازار دبی، نرخ درهم را با نرخ سازی و انجام معاملات صوری بالا می‌بردند.

فرزین ادامه داد: خبرنگاران می توانند فردا به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند.

رئیس بانک مرکزی گفت: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک های دولتی در حال عرضه ارز هستیم که  در ۷ روز هفته حتی روزهای تعطیل هم فعال هستند.

فرزین تاکید کرد: به جریان نرخ ساز ارز اجازه نخواهیم داد علائم غیرواقعی به بازار ارز بدهد و از هیچ تلاشی برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهیم کرد. پیش بینی می کنیم نرخ ارز کاهشی باشد.

او ادامه داد: مردم می‌توانند در سامانه ice.ir (بازار متشکل ارزی) نرخ ارز را مشاهده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و این مرکز برای توسعه معاملات ارز و طلا راه اندازی می شود.

او گفت: وعده راه اندازی این مرکز تا نیمه بهمن داده شده بود اما به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد. این مرکز تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین گفت: در گام اول تمامی نیازهای ارزی مردم مثل ارز دانشجویی، مسافری و درمانی در این مرکز تامین می‌شود. در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش بیابد.

او افزود: در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم در این مرکز راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: در ۴۰ روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم،  ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه شد. امروز  ۱۸۷ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیون درهم در این سامانه عرضه شد. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

او ادامه داد: گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی افراد از بازار آزاد، ارز تامین کرده و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌دهند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۳:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
جان هر کی دوست دارید دستش نزنید هر وقت گفتید درستش میکنیم میکشیم ش پایین گران‌تر شده
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۱:۲۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
شما باید پایه پولی را که دلار امریکا است به پول دیگری تغییر بدهید وگرنه ما مثل بازماندگان زیر آوار زلزله میمانیم. شهامتش را ندارید بفرمایید بالاخره کسی پیدا می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام : برای پائین آمدن دلار چند راهکار پیشنهاد می گردد:1- حذف دلار در مبادلات پولی بین کشور ها و فروش نفت طی برنامه دو ساله به صورت دریافت ریالی2- ایجاد پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشور ها3- حذف دلار وایجاد پول واحد برای سازمان همکاری های شانگهای جهت مبادلات اقتصادی بین کشور های عضو4- برنامه ریزی و هدف گذاری 4 ساله برای رسیدن از2 درصد کنونی صادرات به کشورهای همسایه به 20 درصد ودرآمد ارزی 200میلیارد دلاری از این طریق 5- هدف گذاری 4 ساله برای جهش تولید و جهش صادرات به رشد حدود 5 برابری کنونی5- مبارز باقاچاق کلاا و ارز و ممنوعیت قطعی واردات کالای مشابه ساخت داخل،6-برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس 7-عدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم و رسیدن به تورم تک رقمی
8- اما راهکار اصلی عدم افزایش قیمت دلار این است که مالیات بر عایدی سرمایه هر چه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اجراء گردد زیرا این مصوبه چند حسن برای کشور دارد اولاً میزان دریافت مالیات از ثروتمندان را افزایش باعث عدالت در پرداخت مالیات می گردد ثانیاً بازدارندگی شدید از دلالی غیرقانونی و غیر مشروع به عمل می آورد و از بالا رفتن قیمت ارز ،سکه ،مسکن و خودروجلوگیری می کند ثالثاً باعث رونق تولید و سرمایه گزاری دربخش مولد سازی می شود .اما شرط اساسی این کار آن است که مالیات دریافتی در صورتی باز دارنده است که حد اقل دریافت مالیاتی حدود 70 الی 80 درصد برسود حاصل ازعایدی سرمایه یعنی دلالی در ارز( دلار ...)، سکه، مسکن ، خودرو لوکس و سایر معاملات می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
رفتار صرافی ها و بانک ها و حقوقی ها را محدود کنید که به راحتی بجای کار تولید با سرمایه های خطرناکشان نتوانند در بازار سکه و ارز و املاک و خودرو با خلق پول و دامن زدن به تورم اقتصاد خانوار ها و جیب تهی دستان را خالی کنن و.... لطفا!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۲۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
گفتید قیمت دلار زیر ۴۰ هزار هست و بدلیل اغتشاشات گران شده
در حالی که روز اول کاری تون قیمت دلار صرافی ۴۳ کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
برخی افراد با ذخیره ارز کمر ملتو خم کردن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۱۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
تخصصی نداری و تو هم رفتنی هستی به زودی ... تو اصلا کاره ای نیستی که بخواهی مثلا مدیریت هم بکنی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
پس از سالها کثافت کاری در امور بانکی کشور انتظار دارید یک هفته سامان بگيره ، عجب احمقیه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
تقاضا عاجل دارم از مسئولان اقتصادی کشور، هر چه سریع تر تا پایان امسال، حذف چهار صفر از پول ملی(؟!) را انجام دهند، چون دیگر ما مردم عادی درک درستی از اعداد عظیم یا آن همه صفر جلوی رقم های چون بودجه 1402 و برخی نهادهای سربار یا پایه پولی یا حجم نقدینگی نداریم و حتی قادر به درک حقوق و درامد نجومی مسئولان و رانت خوران نداریم، این درخواست اصلا شوخی یا طعنه نیست، واقعا ما مردم عادی (حتی برخی مان مدرک دانشگاهی و اندکی سواد ریاضی داریم) قادر به درک این همه عدد نیستیم.
تقاضا عاجل داریم مسئولان حالا که به دلیلی نتوانستند به دلایل مختلف (از کارشنکنی در احیای برجام خنثی سازی تحریم یا جولان مافیا گرانی و تورم سازی) مبارزه موثر کنند، یک لطف در حق بشریت و مردم ایران بکنند و این چهار صفر بردارند
که ظاهرا قانونش تصویب شده و حتی نیازی ندارد به قانون، چون کارهای عجیب تر و فراقانونی تر از اینها با حکم رهبری یا با تصمیات یک شبه روئسای قوا میگیرند، واقعا حذف چهات صفر از پول ایران با نام هرچی (تومان، و یا با نام "دریک" و یا نام "زریک" و یا با نام "دِرَم") تا پایان اجرایی و از اول فرودین تمام مقادیر به حذف این چهار صفر شود و واقعا از لحاظ روحی هم فشار و خدشه کمتری به احساس غرور ملی بیاید، واقعا ضمن سخت بودن درک ارقام و گاه اشتباه، موجب سرافکندی و عارضه روحی برای هر شهروند وطن دوست ایرانی و عرق ملی می شود! این درخواست تاکید میکنم جدی و کاملا ارزش کاربردی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
زمان ب
۰۵:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
مقداری خندیدیم
Germany
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
معاملات و فروش نفت رو نی توانیم با شمش طلا انجان بدیم!
این جوری ارزش پول رو با طلا محاسبه می کتیم تا دلار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
در جا اعدام کنید این افراد رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
تا پایان هفته آینده گفتن نه این هفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
تو دنیا یک دلار و یک یورو وجود داره اما تو ایران ارز دولتی ، ارز نیمایی ، ارز سنایی ، ارز مبادله ایی ، ارز بازار متشکل و ....
چرا اینقدر تو اقتصاد دست میبرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
برای این که اینکاره نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی رشیدی
۲۳:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
یکی مرد جنگی به از صد هزار! جناب فرزین، شما به داد این مردم مظلوم برس، بخدا خیلی اوضاع سخت شده، خواهش داریم تعارفات قمصری رو کنار بگذارید، اگر افزایش ارز بدست سوداگرانه خب اونها را اعدام کنید تا درس عبرت بشه و اگر زیر سر تحریم هاست ، خجالت نداره، بیایید تلویزیون رسما اعلام کنید از تحریمه، بخدا مردم بجز صداقت چیزی از شما توقع ندارند، قطعا شرایط خانمانسوز جنگ تحمیلی به مراتب از گرانی بدتر بود، ولی مردم پشت سر رهبرشون ایستادند و شهید دادند، چون صداقت می دیدند. می شود گرسنگی خورد اما نمی شود بمب و ترکش خورد، اگر صادقانه بگید علت افزایش ارز چیه ،مردم پشت شما حتما خواهند ایستاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
بابا بیخیال
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
خوب اون جریان خبیث را افشا کنید تا کی پنهان‌کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
این جریانی که فرزین می گوید جریانی غیر از مسوولین است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
اقای فرزین تورابه خدا جلو این همه گرونی خودرو ودلار رابگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
خودرو باید خیلی گران شود، خیابونا شده پارکینگ پویای خودرو
آخرین اخبار