دستاورد‌های حوزه سلامت شهرستان آباده طی یک سال گذشته

رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده بخشی از اقدامات این مجموعه از دهه فجر ۱۴۰۰ تا دهه فجر ۱۴۰۱ را بیان کرد.

دکتر کامران مهدوی رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده اظهار کرد: افزایش خدمات بهداشتی و درمانی در سال‌های پس از انقلاب تاکنون بسیار قابل توجه است و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، تامین سلامت عموم مردم و توزیع عادلانه خدمات سلامت از اولویت‌های نظام و فعالان عرصه بهداشت و درمان بوده است.

او افزود: در بخش درمان با ساخت بیمارستان امام خمینی (ره) در شهرستان آباده نه تنها مردم شهرستان آباده از خدمات این بیمارستان بهره مند می‌شوند، بلکه بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان قطب درمانی شمال فارس، پذیرای بسیاری از بیماران شهرستان‌های همجوار است.

مهدوی افزود: در سالی که گذشت شاهد بهره برداری از بخش آنژیوگرافی مرکز قلب آباده بودیم که با راه اندازی این بخش نیاز به اعزام بیماران به مرکز استان از بین رفته است؛ همچنین در دهه فجر امسال کلینیک مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر (NCD) و مرکز ناباروری (IUI) بیمارستان امام خمینی (ره) به بهره برداری رسیده و با جذب پزشکان متخصص در بیمارستان، ماهیانه شاهد بیش از ۸۰۰ عمل جراحی در این مرکز هستیم و هر ماه بیش از شانزده هزار بیمار در بخش فوریت‌های پزشکی اورژانس پذیرش می‌شوند.

رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده در حوزه بهداشت این شهرستان نیز از تکمیل مرکز خدمات جامع سلامت شهری شماره ۲ (سید الشهداء) و بهره برداری از سالن اجتماعات این مرکز، شروع ساخت پایگاه شهید بهشتی و پایگاه ضمیمه مرکز، ولی عصر (عج) و تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز درمانی شهر ایزدخواست و دهستان خسروشیرین نام برد.

او اضافه کرد: کارشناسان واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت دارند که در همین راستا بیش از ۸۰ هزار و ۹۰۴ بازدید انجام شده و ۱۶۰ مورد رسیدگی به شکایات ثبت شده در سامانه ۱۹۰ پیگیری شده است؛ ۷۲ واحد صنفی نیز به علت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی با دستور مراجع قضایی تعطیل و ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف انسانی معدوم شده است.

مهدوی افزود: ۲۲۸ بازدید از داروخانه‌ها و ۱۰۴ بازدید از کارخانجات مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی و همچنین راه اندازی دومین داروخانه شبانه روزی در شهر آباده با هدف توسعه ارائه خدمت به شهروندان، از جمله اقداماتی است که دکتر مهدوی از آن‌ها در حوزه غذا و دارو مجموعه سلامت آباده نام برد.

او ادامه داد: با تلاش کارشناسان واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر، هزار و ۴۹۱ بیمار مبتلا به فشار خون بالا و ۳۲۲ بیمار دیابتی شناسایی شده و برای هزار و ۱۸۹ نوزاد، غربالگری و سنجش شنوایی در ۳ روز نخست تولد انجام شده است.

رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده گفت: سلامت کارکنان از اولویت‌های مهم واحد بهداشت حرفه‌ای است که در این زمینه با برگزاری نشست‌های مختلف با ادارات و سازمان‌ها و آموزش، فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است.

او بیان کرد: در همین زمینه کارشناسان بهداشت حرفه‌ای ۲ هزار و ۵۷۲ بازدید از کارگاه ها، کارخانجات، معادن، شرکت‌ها و جایگاه‌های توزیع سوخت شهرستان انجام داده اند که یک مورد از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده است.

دکتر مهدوی اضافه کرد: در واحد بهداشت نوجوانان، جوانان و مدارس مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان، معاینات پدیکوزیس در پایه‌های هدف به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است؛ این خدمات پس از شناسایی نوجوانان غیر محصل برای این گروه هم ارائه شده است؛ همچنین ۴۰ درصد جوانان زیر پوشش در زمینه ازدواج سالم و آسان، سوانح و حوادث و شیوه زندگی سالم آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند.

او تصریح کرد: در واحد بهبود تغذیه جامعه نیز کارشناسان این واحد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی منظم، باعث ارتقای سطح آگاهی گروه‌های هدف در زمینه استفاده از غذای سالم می‌شوند و امسال با همکاری اداره آموزش و پرورش ۳۵ هزار قرص آهن به دانش آموزان دختر متوسطه پایه اول و دوم و ۵۶ هزار قرص ویتامین D بین دانش آموزان پسر و دختر پایه‌های اول و دوم توزیع شده است.

رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده ادامه داد: در واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر پوشش واکسیناسیون ویروس کرونا در نوبت اول ۹۶ درصد، نوبت دوم با ۸۶ درصد و نوبت سوم با ۴۸ درصد انجام شده و برای ۵۷۰ نفر در گروه سنی بزرگسالان واکسن هپاتیت تزریق شده است؛ همچنین ۴۶۴ مورد حیوان گزیدگی مراقبت و پیگیری شده و پی گیری روند درمان ۲۷ فرد مبتلا به بیماری ایدز و ۲۰ فرد مبتلا به سالک انجام شده و برای ۴۵۳ نفر از سربازان واکسن مننژیت تزریق شده است؛ در زمینه واکسینه کردن جمعیت افاغنه ساکن در شهرستان ۶۰۷ نفر از این اتباع خارجی در مقابل بیماری سرخک و سرخجه و ۳۸۵ نفر در مقابل بیماری فلج اطفال واکسینه شده اند و ۳۷۰ قرص ویتامین A نیز بین آنان توزیع شد.

دکتر مهدوی بیان کرد: از سوی واحد نظارت بر درمان مجموعه سلامت آباده نیز ضمن نظارت بر مطب‌ها و مراکز درمانی با بیش از ۱۴۰ بازدید، به ۶۳ شکایت در زمینه فعالیت‌های غیرمجاز درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی رسیدگی شده است.

این مقام مسئول، در جهت اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از تشکیل قرارگاه درون بخشی و برون بخشی و برگزاری نشست‌های هفتگی به صورت منظم در مرکز بهداشت و به صورت ماهانه در فرمانداری شهرستان با حضور تمامی مسوولان ادارات خبر داد.

او گفت: با پیگیری و مراقبت‌های مستمر کارشناسان مامایی در پارسال مرگ و میر مادران باردار در سطح شهرستان صفر بوده و با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت این برنامه و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری، با شناسایی، آموزش و نشان دار کردن زوج‌های نابارور برای درمان این زوج ها، این گروه هدف به کلینیک‌های استان ارجاع می‌شوند و امسال با وجود هزار و ۲۱۳ مادر باردار، ۹۶۰ نفر از این مادران به مراقبت‌های ویژه نیازمند بودند که ضمن آموزش این گروه هدف، در صورت نیاز به پزشک متخصص و کلینیک‌های مربوطه ارجاع شده اند.

رئیس شبکه بهداشتی، درمانی و آموزشی آباده بیان کرد: همچنین در این زمینه به پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه‌های آموزشی هنگام ازدواج، ۹۵ درصدی مشاوره فرزندآوری، ۹۰ درصدی مشاوره خانواده‌های تک فرزند و بی فرزند و شناسایی ۶ درصدی خانواده‌های بی فرزند و ۱۹ درصدی خانواده‌های تک فرزند، می‌توانیم اشاره کنیم.

دکتر مهدوی با اشاره به فعالیت دانشکده پرستاری حضرت زهرا (س) در آباده، از بهره برداری خوابگاه دانشجویی این دانشکده در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: امسال ۳۰ دانشجوی ورودی مهر ۱۳۹۷ در مقطع کارشناسی پرستاری از این دانشکده فارغ التحصیل شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار