در گفتگو با باشگاه‌خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۸۰ سال تعزیه خواندم و دکترای این کار را دارم

پیشکسوت هنر تعزیه‌خوانی گفت: ۸۶ سال تعزیه‌خواندم و دکترای شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم.

حاج مرتضی صفاریان تعزیه‌خوان پیشکسوت کشورمان با حاضر شدن در مسابقه عصر تعزیه گفت: من به عنوان معین البکاء در این مجلس حضور دارم و حمایتی که مجموعه آل‌طه انجام داده است کار پسندیده‌ای است؛ زیرا جوانان و علاقه‌مندان به تعزیه‌خوانی که در شهرستان‌ها هستند با ما تماس می‌گیرند و از علاقه خود به این رشته می‌گویند؛ از این رو مجمع تعزیه آل‌طه به شهرستان‌ها فراخوان مسابقه عصر تعزیه را ارسال کرد.

وی در خصوص مهارت شرکت کنندگان مسابقه عصر تعزیه گفت: کسانی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند خوب می‌خوانند و اجرا‌های خوبی دارند.

صفاریان در خصوص کارنامه تعزیه‌خوانی خود بیان کرد: من از شش سالگی تا به امروز تعزیه خوانده‌ام؛ ۸۶ سال است که بنده تعزیه خوان هستم و وزارت ارشاد مدرک دکترای تعزیه‌خوانی و شبیه خوانی را به بنده داده است.

 وی با درخواستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بودجه‌ای برای هنر اصیل ایرانی شد و گفت: من از دولت و وزارت ارشاد اسلامی می‌خواهم که در کشور اسلامی ما مکان و بودجه‌ای برای تعزیه‌خوانان در نظر بگیرند تا کسانی که به این هنر علاقه‌مند هستند از شهرستان‌ها بیایند تا این هنر را آموزش ببیند.

تعزیه‌خوان پیشکسوتمان افزود: حال مجمع تعزیه آل‌طه به خرج خود این مسابقه را تدارک دیده است و تاکید ما بر این بوده است که بر این افراد سختگیری زیادی نداشته باشید که مبادا آن‌ها از این هنر اصیل ما فاصله بگیرند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: من فقط صحبتم این است که وزارت ارشاد مکانی را برای ذاکرین تهیه کند و اگر من و تعزیه را قبول ندارد چرا به من دکترای درجه یک شبیه‌خوانی داده است؟ پس اگر من را قبول دارد زحمت بکشد و مکان و بودجه‌ای را برای این هنر اسلامی در نظر بگیرند؛ زیرا امثال من تعداد اندکی هستند و اگر ما هم از بین برویم تعزیه اصیل از بین می‌رود و خواستار سرمایه گذاری برای تعزیه‌خوانی هستم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
برای مدرسه بودجه نیست آن وقت این خوش اشتها برای تعزیه بودجه میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
بنده مدرک کارشناسی دارم میشه از این حاج آقای بزرگوار سئوال نمایید برای اخذ مدرک دکترا برای ادامه تحصیل در این رشته در انتخاب رشته چه رشته ای را انتخاب کنم و در کدام یک از شهرهای ایران میشود مقطع دکتری را گرفت
ممنونم اگه راهنمایی فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
مژگان
۲۱:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
هنر زیبا و اصیل ایرانی امیدوارم سالیان سال به بهترین شکل تداوم داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد سلیمانی
۰۲:۵۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
هنر شبيه خوانی واقعا ارزنده و قابل ستايش هست چون‌ تلفیقی از هنر موسیقی . شعر.نمایش تأتر و ده ها فن و تخصص دیگه هست و باعث شده‌ فراتر از مرزها در قلب اروپا هم مشتاقانی داشته باشد و در يونسکو هم ثبت شده
شبيه خوانی دارای ظرافت و اصالت ويژه اي هست که متمایز از سایر هنرها شده‌ و طرفداران بسیاری در کشور دارد
از جمله نکات خاص تعزیه احيا و ترویج فرهنگ عاشورایی و دميدن روح معنویت‌ در جامعه میباشد

از عناوین جهان تعزیه خوان مارا بس
محمد سلیمانی از اصفهان. شهادت خوان
Iran (Islamic Republic of)
روستایی
۰۰:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
من به تعزیه خوانی علاقه دارم اکثرنسخه هاراهم بلدهستم.کجابایدبیام خودمامعرفی کنم
Iran (Islamic Republic of)
سیدامین صالحی
۱۸:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
منم در روستای توت تعزیه خواندم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
سلامت وپاینده باشی استاد
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
دکتر انیشتن