تلاش‌ها برای کاهش ترافیک در مرز آستارا

فرماندار بندر آستارا گفت: برای کاهش حجم ترافیک و تسریع در روند تشریفات گمرکی کالا‌های ترانزیت صادراتی در مرز آستارا تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

فرماندار بندر آستارا امروز  با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص حل مشکل ترافیک کامیون‌های ترانزیت خارجی در مرز آستارا گفت: پس از دستور مستقیم رئیس جمهور اقداماتی در خصوص کاهش حجم ترافیک و تسریع در روند تشریفات گمرکی کالا‌های ترانزیت صادراتی در مرز آستارا صورت گرفت.

عنایت رضایی‌پور افزود: با رایزنی و پیگیری دولت در شهرستان قرار بر تقویت نیروی انسانی کارکنان فنی و ارزیاب گمرک و همچنین ۲۴ ساعته شدن شیفت‌های فنی مسئول ورود و خروج گمرک شد تا ارائه خدمات بدون توقف به کامیون‌ها صورت گیرد.

وی گفت: تفویض اختیار به مدیرکل گمرک آستارا و مدیریت اعمال ریسک در خصوص ارجاع کامیون‌ها به دستگاه ایکس ری و همچنین مذاکره گمرک با منطقه ویژه اقتصادی در خصوص استفاده از ظرفیت این منطقه و صدور مجوز صادرات از محل این منطقه نیز در راستای کاهش حجم کامیون‌های صادراتی با هماهنگی فرمانداری صورت گرفت.

فرماندار آستارا با اشاره به فعال کردن «کارنه تیر» و صدور آن از سوی گمرک در محل منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا افزود: «کارنه تیر» سند گمرکی ترانزیت بین المللی کالا است که از سوی کشور مبدا صادر و کالا به صورت پلمب از کشور‌های بین راه عبود می‌کند و صدور آن در این منطقه از حجم ترافیک کامیون‌ها خواهد کاست.

عنایت رضایی‌پور با اشاره به لزوم استقرار یک دستگاه ایکس ری دیگر در مرز آستارا گفت: طبق قول سازمان گمرک ایران، قرار بر اختصاص یک دستگاه ایکس‌ری دیگر تا پایان سال به مجموعه اداره کل گمرک آستارا شده است و هم اکنون تجهیزات آن وارد گمرک شده و از سوی پیمانکار تا یک ماه آینده به مجموعه اداره کل گمرک آستارا اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی گمرک در خصوص تسهیل در روند ترافیک کامیون‌ها افزود: یکی از اقدامات مهم گمرک تجمیع ۴ مرحله تشریفات گمرکی شامل ترانشیپمنت، ارزیابی، کنترل و پلمب در یک مرحله است و هم اکنون تشریفات گمرکی کامیون‌های حاضر در سطح شهر انجام شده و خروج کامیون‌ها طبق رایزنی با جمهوری آذربایجان از ۱۸۰ کامیون به روزانه ۲۴۰ کامیون رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پایانه مرزی در این روز‌ها گفت: در راستای ایجاد نوبت دهی دیجیتال از سوی راهداری هم اکنون سامانه دوربین پلاک خوان و سیستم نوبت دهی در پایانه بار مستقر شده است و ارائه خدمات به صورت رایانه‌ای صورت می‌گیرد.

فرماندار آستارا همچنین افزود: ۲ پارکینگ در میدان شهید تقوی و جنب باغ پرندگان به میزان مجموع ۷ هکتار برای هدایت کامیون‌های خارجی تسطیح و آماده سازی شده و جلسات لازم با نمایندگان این رانندگان برقرار شده و با همکاری پلیس هدایت آن‌ها باید صورت گیرد.

عنایت رضایی‌پور با اشاره به پیش بینی ۲ زمین دیگر در شهرستان برای کاهش ترافیک کامیون‌ها گفت: زمین ۲۶ هکتاری دانشگاه آزاد و ۹ هکتاری بخش خصوصی نیز در خارج شهر آستارا در دست بررسی است و طبق مکاتبات صورت گرفته موافقت ضمنی صورت گرفته و در آینده نزدیک برای سامان‌دهی کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.