جزئیات شرایط دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی

برای اشتغال در حرفه‌های روان‌شناسی نیاز به مشاوره دریافت پروانه و عضویت در این سازمان است.

در هفته‌های اخیر رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در یک نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اهمیت و نقش رشته‌های روانشناسی و مشاوره در آرامش و امنیت روان جامعه بیان داشت، متقاضیان رشته‌های روانشناسی و مشاوره در دانشگاه‌ها افزایش یافته است؛ اما برنامه مدونی برای آموزش حرفه‌ای جهت فعالیت پس از دوران دانش‌آموختگی وجود ندارد.

بنابر اعلام محمد حاتمی، دانشجویان این رشته که باید مسئولیت سلامت‌ روان جامعه و بهزیستی زندگی را پس از پایان تحصیلات با دریافت پروانه تخصصی از این سازمان بپذیرند، بدون هیچگونه ضابطه‌ای در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند و امروز در اقصی نقاط ایران، این رشته‌ها در سطح دکتری و کارشناسی ارشد دایر شده است؛ کلاس‌های دوره دکتری در برخی دانشگاه‌ها با ۱۵ نفر تشکیل می‌شود و واحد دانشگاهی مربوطه حتی یک استاد متخصص در این رشته را در اختیار ندارد.

رشته‌های روانشناسی در پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی تبدیل به منبع مالی تبدیل شده است

وی تذکر داده بود، اکنون رشته‌های روانشناسی و مشاوره در دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی به یک منبع مالی تبدیل شده و این شرایط منجر به تنزل اعتبار رشته و نیز تضییع حقوق دانشجو و مردم می‌شود.

بر این اساس، حاتمی از وزیر عتف خواست که شورای گسترش تغییرات جدیدی با هماهنگی این سازمان در پذیرش و آموزش حرفه‌ای دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره ایجاد و با همکاری وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به منظور استفاده از امکانات بیمارستانی، بهداشتی، کلینیکی و طرح روانشناس‌یار مناطق محروم، یک تفاهمنامه در این خصوص با نهاد نام‌برده منعقد شود.

در راستای این درخواست، ۱۷ دی‌ماه یک تفاهمنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف توسعه فرهنگ و ارتقای دانش روانشناسی و مشاوره باتوجه به زمینه‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی، صیانت از حقوق مراجعان، روانشناسان و مشاوران، حمایت و نظارت حرفه‌ای بر فعالیت‌های تخصصی این حوزه و توانمندسازی حرفه‌ای این جمعیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی به امضاء رسید؛ که به مدت ۳ سال معتبر است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر آموزش حرفه‌ای

در این راستا اکنون دانشگاه‌ها نیز از منظر «آموزش حرفه‌ای» در این سازمان رتبه‌بندی می‌شوند. مولفه‌ای که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در جذب دانش‌آموختگان و کسب پروانه اشتغال از سازمان برای فعالیت در این حوزه هم لحاظ خواهد شد.

حاتمی گفته بود: آموزش حرفه‌ای دارای شاخص‌های متعددی است که بر حسب میزان رعایت این مولفه‌ها، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور رتبه‌بندی خواهند شد. این رتبه‌بندی صلاحیت دانشجویان را در این رشته از منظر آموزش و کارآموزی سنجیده و در جذب و فعالیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به طور کل دریافت پروانه اشتغال از سازمان، تاثیرگذار است.

جزئیات شرایط دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی

به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، در ۴ سال گذشته برخی از گروه‌های جمعیتی که به کمیسیون‌های تخصصی سازمان مراجعه کرده و مورد پذیرش یا رد قرار گرفته‌اند نیز دسته‌بندی شده‌اند و اکنون سازمان یک معیار مشخص در رابطه با آمار قبولی دانشگاه‌ها (در این رشته) در اختیار دارد.

وی معتقد است، براساس این معیار مشخص می‌شود کدام‌یک از دانشگاه‌ها بیش‌ترین میزان قبولی و کدام‌یک از مراکز کم‌ترین تعداد قبولی در این رشته را داشته‌اند؛ این آمار در کنار شاخص‌های مذکور ارزیابی می‌شود و سازمان را به یک معیار قابل‌قبول می‌رساند.

بنابر اعلام حاتمی، شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نیز در این رابطه با تعیین رتبه‌های چندگانه دانش‌آموختگان را ارزیابی می‌کند؛ برخی از دانش‌آموختگان معتبر شناخته می‌شوند و برخی از علم‌آموزان نیازمند گذران دوره‌های حرفه‌ای در این زمینه خواهند بود؛ این جمعیت هم پس از گذران دوره‌های آموزشی مربوطه می‌توانند اقدام به دریافت پروانه اشتغال کنند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی ۱۹ دی ماه اعلام کرد که ثبت درخواست مجوز «پروانه اشتغال مشاوره روانشناسی» از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور امکان‌پذیر شده و اکنون متقاضیان پروانه تخصصی اشتغال باید با مراجعه به درگاه ملی مجوزها mojavez.ir ثبت درخواست کرده و مدارک تحصیلی و سوابق حرفه‌ای خود (اعم از کارگاه، دوره یا کارورزی را که تاکنون‌ گذرانده‌اند) بارگذاری و از مراجعه حضوری به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره خودداری کنند.

به تقاضاهایی رسیدگی می‌شود که فقط از طریق درگاه ملی مجوزها ارسال شده باشد؛ جمعیتی که در گذشته تشکیل پرونده داده‌ باشند نیز باید در این درگاه ثبت‌نام کنند تا از طریق این سامانه به درخواست قبلی متصل شوند.

بر اساس اعلام این سازمان همچنین، اکنون امکان ارائه مجوز فعالیت حرفه‌ای به دانش‌آموختگان مدارک الکترونیکی نیز وجود نخواهد داشت.

جزئیات شرایط دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی

به استناد تبصره (۳) ماده (۴) قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای اشتغال در حرفه‌های روان‌شناسی و مشاوره دریافت پروانه و نیز عضویت در این سازمان الزامی بوده و باتوجه به بند (۱) ماده (۳) قانون مذکور تعیین حدود صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه اشتغال برای اعضاء از اختیارات این سازمان است.

به استناد تبصره (۳) ماده (۴) قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای اشتغال در حرفه‌های روان‌شناسی و مشاوره دریافت پروانه و نیز عضویت در این سازمان الزامی است

حذف مصاحبه و جایگزینی آزمون صلاحیت حرفه‌ای

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در این باره گفت: متقاضیان دریافت پروانه تخصصی اشتغال در این حوزه باید عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور باشند؛ در غیر این صورت توسط سازمان مورد بررسی قرار نمی‌گیرند؛ این ضابطه مربوط به قانون مجلس شورای اسلامی است و بنابراین امکان لغو هم وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این راستا همچنین مصاحبه و ۲ مقطع پی در پی حذف شده و شرایط جدید (نظیر آموزش حرفه‌ای و...) برای متقاضیان فعالیت در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حاتمی پیش از این هم گفته بود که برگزاری مصاحبه برای ارائه پروانه اشتغال از منظر حرفه‌ای اعتبار لازم را نداشته و باوجود دقت و زحمات اساتید و همکاران این حوزه به دلیل افزایش شمار متقاضیان این رشته در سال‌های اخیر قدرت پاسخگویی لازم را نخواهد داشت.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای جایگزین مصاحبه برای دریافت پروانه اشتغال در این حوزه می‌شود و با این طرح، دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط با روانشناسی نیز می‌توانند پروانه اشتغال دریافت کنند؛ برای مثال یک متقاضی با مدرک کارشناسی ارشد مرتبط و مدرک کارشناسی غیرمرتبط هم می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

دانش‌آموختگان مقطع دکتری و متقاضیانی که در گذشته (در این سازمان) تشکیل پرونده داده‌ باشند، نیاز به ۱۵۰ ساعت کاروزی و همچنین ۱۵۰ ساعت کارگاه و دوره نظری نخواهند داشت؛ این جمعیت نیز باید از طریق درگاه ملی مجوزها ثبت‌نام کرده و مدارک حرفه‌ای و خارج از دانشگاه را ارسال کنند تا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار بگیرند.

منبع ایرنا

برچسب ها: مشاوره ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
چرا برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی مشاوره مجوز صادر نمی کنید بسیاری از این افراد می توانند اقدامات راهنمایی را انجام داده ومتقاضیان را به مراجع بالاترارجاع دهند وزارت بهداشت به لیسانس مامایی وفوق دیپلم چشم پزشکی مجوز مطب می دهد ولی سازمان نظام روانشناسی مدرک لیسانس را قبول ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
یک آزمون می‌گذاشتند مثل وکالت و... این بهترنبود؟اون موقع مشخص میشد هر فارغ التحصیل روانشناسی چقدر بار علمی دارد
آخرین اخبار