کام گاوخونی با سیلاب تر شد

جریان سیلابی زاینده رود با گذر از بند شاخ کنار وارد تالاب بین المللی گاوخونی شد.

محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به افزایش جریان آب در رودخانه زاینده‌رود در پی ورود سیلاب رودخانه شور و روان آب‌های بین حوضه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمان حاضر آب برای کشاورزان شرق و شبکه‌های آبیاری توزیع می‌شود قطعاً تلاش می‌کنیم مقدار مناسبی از این جریان را به سمت تالاب هدایت کنیم.

 

محمود قهرمانی کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه آب با دبی ۷ متر مکعب بر ثانیه وارد تالاب ۴۷ هزار هکتاری گاوخونی می‌شود یادآور شد: با کاهش سیلاب‌ها دبی آب کمتر می‌شود.

اوافزود: این میزان آب فقط ۴ درصد از وسعت تالاب بین المللی گاو خونی را مرطوب می‌کند که البته این مقدار اندک هم تاثیر زیادی در کاهش گرد و غبار در منطقه دارد.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این مقدار آب برای یک هفته در تالاب می‌ماند گفت: با پیش بینی هواشناسی برای بارش‌های اسفند پیش بینی می‌شود بخش بیشتری از تالاب مرطوب شود.


هشتم مرداد امسال در پی بارش‌های تابستان، جریان سیلابی از شمال و شرق تالاب وارد گاوخونی شده بود؛ اما شدت عطش این پهنه ۴۷ هزار هکتاری به قدری زیاد و آب آنقدر کم بود که طی ۲۴ ساعت لکه‌های آبگیری شده دوباره خشک شد و پس از آن طی ۲۰۴ روز گذشته آبی جز قطره‌های باران به لب‌های خشکیده تالاب نرسیده است.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هفته گذشته در نشستی درخصوص نیاز‌های زیست محیطی تالاب گاوخونی از جلساتی با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خبر داده و گفته بود: تلاش می‌کنیم برای فروردین ماه حق‌آبه خوبی را فراهم کنیم؛ حتی از میزان برفی که در کوهرنگ می‌بارد منابع و مصارف را بررسی می‌کنیم که آب را به تالاب برسانیم و نکته مهم این است که استاندار اصفهان نیز به شدت حمایت می‌کند.

تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران در تیر سال ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد. گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد و در دو دهه گذشته به دلیل خشک شدن زاینده رود در معرض نابودی قرار گرفته است.
کارشناسان بار‌ها هشدار داده‌اند اگر این تالاب، کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگرد‌های سمی تبدیل می‌شود و تا شعاع هزار کیلومتری، ۱۰ استان را درگیر می‌کند.

حقابه قانونی محیط زیست، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال و سهم گاوخونی از این میزان ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال‌های خشکی زاینده رود است که البته در این سال‌ها تامین نشده است. تا دودهه پیش، تالاب گاوخونی سالیانه با حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب آب زاینده‌رود سیراب می‌شد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.