۹۷ درصد خدمات بانکی به شکل غیر حضوری ارائه می شود

معاون فناوری بانک مرکزی گفت: در کشور ما اکثر خدمات به شکل غیر حضوری ارائه می‌شود و درصد آن حدود ۹۷ درصد است.

در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت واقع در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور آقای ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی، آقای زارع وزیر ارتباطات و آقای محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی نکاتی را بیان شد.

آقای ابوالحسنی گفت: ارزش آفرینی دیجیتال مبتنی بر فناوری می‌تواند خلق ارزش ایحاد کند و خلق ارزش در ارزش آفرینی از سه بعد امکان پذیر است. یکی خلق ارزش از طریق مشتریان، دیگری عملیات بانکی و مورد آخر خلق ارزش از طریق اکوسیستم بانکی است که اگر این موارد رخ دهد به مهم‌ترین هدف خود افزایش سود آوری می‌رسد که این افزایش سود آوری یک بال آن کاهش هزینه است. بانکداری دیجیتال می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین در سطح منطقه و جهان در بانکداری دیجیتال خیلی عقب نیستیم، پول‌های جدیدی که تعریف می‌شود مسیر را سخت‌تر می‌کند اگر پول نبود هزینه مبادلات زیاد بود.

او در ادامه افزود: در پول دو خاصیت مهم است یکی خود پول و دیگر چرخش پول که همه چیز است. جنگ پول‌ها به این معنا است که عمدتا کشور‌های ظالم بر آن سوار می‌شوند تا خود به رفاه برسد دنیا در یک دو راهی قرار دارد یکی باید کشور‌ها خود را به آن برسانند یا باید تماشاگر باشند.

ابوالحسنی گفت: در عصر فناوری هستیم که تحولات مختلفی در حال رخ دادن است که نیاز نیز تغییر کرده است، باید بتوانیم نیاز‌ها را پاسخ دهیم، باید امنیت آن را هم فراهم کنیم و حریم‌های مشتریان نیز حفظ شود.

اکثر خدمات بانکی به شکل غیرحضوری ارائه می شود

در ادامه نیز آقای محرمیان معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات مالی دیجیتال می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند؟ گفت: بله، بین توسعه یافتگی دیجیتال و رشد اقتصادی ارتباط وجود دارد.

او در ادامه گفت: در کشور ما اکثر خدمات به شکل غیر حضوری ارائه می‌شود و درصد آن حدود ۹۷ درصد است با فراگیری دیجیتال مالی ۳.۷ تریلیون دلار افزایش gdp در دنیا خواهیم داشت.

او افزود: در خصوص پوشش خدمات مالی گزارش‌های تهیه شده که در آمریکای شمالی، اروپای غربی، استرالیا و ایران بین ۸۹ و تا ۱۰۰ درصد به شبکه بانکی دسترسی دارند دقیق تر این که ۹۳.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در ایران به شبکه بانکی دسترسی دارد. در دسترسی مردم به خدمات الکترونیکی موفق بودیم.

محرمیان گفت: اعتبار سنجی اولویت سال ۱۴۰۲ ما خواهد بود هر خدمت غیر حضوری اگر برای مردم ارزشی خلق نکند ارزشمند نخواهد بود.

او گفت: نئوبانک‌های ما در ابتدا در‌های سبز دارند، اما در داخل خدمات زیادی را ارائه نمی‌دهد که باید این مورد بررسی و حل شود. هنوز شاهد تخلفاتی مانند رد پول و خلق پول هستیم باید دست به دست دهیم که این حوزه از این موارد پاک شود در فضای پاک همه سود خواهند برد. پیش بینی این است در سال ۲۰۲۷ کاربران نئوبانک‌ها به ۱۰ میلیون نفر برسد.

اعتبار سنجی اولویت سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی

محرمیان گفت: مهم‌ترین مشکل اعتبارسنجی در کشور مسئله اطلاعات است که بانک مرکزی از سال ۹۷ مکلف به تکمیل آن شد و اقداماتی مختلفی انجام شده است و مدل جدید به زودی عملیاتی خواهد شد مهم‌ترین اولویت ما در سال ۱۴۰۲ بحث اعتبارسنجی است.

محرمیان در خصوص ریال دیجیتال گفت: فاز آزمایشی را پشت سر گذاشتیم اکنون در مرحله دوم منتشر شده و به زودی در اختیار جمع بزرگ تری قرار خواهد گرفت.

به گفته محرمیان، در خصوص رمز ارز‌ها بعد از حدود ۱۲ سال اکنون دنیا به حال تعادل رسیده بازیگران این حوزه جایگاه خود را پیدا می‌کند و تقریبا محدودیت‌های به سبب ریسک‌ها ایجاد می‌کند بین ۳ تا ۳۶ درصد مالیات را برای کشور‌های اروپایی در خصوص رمز ارز‌ها بانک‌ها در نطر گرفته اند. پول دیجیتال بانک‌های مرکزی واکنش منطقی به این ریسک‌ها است.

محرمیان می‌گوید: رتبه ایران در خصوص نوآوری رو به بهبود است، اما در بحث اقتصاد دیجیتال در حدود ۷ درصد است که باید افزایش پیدا کند که در دنیا این رتبه حدود ۲۲.۵ درصد است.

او در خصوص اقدامات نهاد ناظر گفت: منصفانه بودن کسب و کار (بحث بازنگری مجوز‌ها را داشته ایم)، اصلاح نظام کارمزد نیز یکی از اولویت‌های سال ۱۴۰۲ است. شفاف سازی کسب و کار که شروع با رمز پویا بود را هم داشتیم شبکه بانکی و پرداخت نسبت به گذشته بسیار شفاف‌تر شده است.

این مقام مسئول می‌گوید: حدود ۸۴ درصد چک‌های در بازار صیادی است و در خصوص سوء اثر از ۴۵ روز به ۳ روز رسید که عملیاتی شده است.

 

در ادامه نیز آقای عیسی زارع‌پور در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیان اینکه به زودی مردم طعم اینترنت پرسرعت وبا کیفیت را می‌چشند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ٧٠ درصد نیاز مردم در دنیا از طریق ارتباطات ثابت تامین می‌شوند که رتبه ایران در این موضوع ته جدول است اما برای حل این مسأله برنامه‌ای در دستور کار داریم به این صورت که ٨٠ درصد مردم و خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم.

در حال حاضر ٢.۵ میلیون خانوار  تحت پوشش این فیبر نوری قرار گرفته‌اند 

او با بیان اینکه تا پایان دولت یعنی تا ٣ سال آینده این وعده محقق خواهد شد، ادامه داد: هر چند این توسعه فیبر نوری کار سختی است اما آن را شروع کردیم و در حال حاضر ٢.۵ میلیون خانوار تحت پوشش این فیبر نوری قرار گرفته‌اند و این عدد را سال آینده به ١٠ میلیون خانوار می‌رسانیم.

 

وزیر ار تباطات با اشاره به سرعت اینترنت با فیبر نوری گفت: سرعت اینترنت پس از اجرای فیبرنوری به ٩٠٠ مگابیت در ثانیه می‌رسد یعنی ٨٠ برابر سرعت وای فای، اما هنوز مردم آن را حس نمی‌کنند.

او گفت: هر چند هنوز مردم این اینترنت پرسرعت را حس نمی‌کنند اما این نوید را می‌دهیم به زودی مردم طعم شیرین سرعت بالای اینترنت را می چشند.

زارع‌پور تاکید کرد: در آینده اتوبان‌های کشور و شهرها تبدیل به اتوبان‌های فیبر نوری می‌شود و تمام مردم می‌توانند کارهای خود را از راه دور انجام دهند.

او می گوید: در حال حاضر ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار در کشور به اینترنت دسترسی دارند و دسترسی روستاییان به اینترنت را تسهیل می‌کنیم.

او با بیان اینکه تاکنون ۶ پرتاب ماهواره‌ای داشتیم، گفت: تا پایان سال هم یک پرتاب ماهواره تحت عنوان شهید سلیمانی مربوط به اینترنت اشیاﯨ خواهیم داشت که برای اولین بار است که به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم.

 

وزیر ارتباطات ادامه داد: فناوری تمام حوزه‌ها از جمله کشاورزی، معدن ، بانک و حتی دامپروری را متحول می‌کند و با فناوری امکان خلق ارزش وجود دارد که نتیجه آن راحتی زندگی مردم است.

او با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد دیجیتال و رفع موانع آن کارگروهی با حضور ١٠ عضو کابینه دولت ایجاد شده اظهار داشت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال ظرفیت خوبی در دولت ایجاد شده و در زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال که خودش زیرساخت توسعه کل کشور بوده اتفاقات خوبی افتاده و گام‌های بلندی در این توسعه زیرساخت‌ها برداشته شده‌ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار