همایش ملی آل بویه در دانشگاه گیلان برگزار شد

همایش ملی «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (چهارشنبه ۳ اسفند ماه) در همایش ملی آل‌ بویه در تالار حکمت دانشگاه گیلان گفت: با تشکیل کارگروه پژوهشی در ارتباط با آل‌بویه، حوزویان و دانشگاهیان با نشست‌هایی در کنار هم این حکومت شیعی را بر اساس واقعیت بشناسانند.

او با بیان اینکه در برخی نوشته‌ها در ارتباط با آل‌ بویه تناقض وجود دارد ضمن اینکه در این راستا برخی همدیگر را تکذیب و تأیید می‌کنند، افزود: بر این اساس ضروری است در مواردی که تأیید شده و به اجماع رسیده اقدامات موثری برای شناسایی و معرفی آن‌ها انجام شود.

استاندار از دانشجویان، اساتید، محققان و پژوهشگران خواست تا با مطالعات و تحقیقات لازم در ارتباط با آل بویه مقاله و پایان نامه و تحقیق بنویسند و آل بویه را به معنی واقعی معرفی کنند.

عباسی با تأکید بر اینکه آل بویه را باید از زوایای مختلف بررسی کنیم، تصریح کرد: اینکه تنها از یک زاویه به آل‌ بویه نگریسته شود، تنگ نظری و کوتاه بینی است باید از زوایای مختلف آل‌ بویه را بررسی کرده و سپس در مورد آن اظهار نظر شود.

به گفته او، در دوران آل بویه در قرن‌های سوم و به ویژه چهارم، درخشان‌ترین دوره برای بلوغ و نبوغ اندیشمندان، فق‌ها و دانشمندان برگرفته از اسلام و اسلامیت بوده است.

استاندار گیلان گفت: فعالیت برای دانشمندان در علوم مختلف و فق‌ها در بخش واقعیت‌ها و اعتقادات دینی در آن دوره، همچون نگینی در تاریخ اسلام می‌درخشد.

عباسی برگزاری همایش ملی در ارتباط با آل‌ بویه را اقدامی خوب و البته آغاز راه دانست و افزود: این مهم را نمی‌توان در جلسه‌ای چند ساعته خلاصه کرد، باید برای رسیدن به نقطه اصلی با هماهنگی پیش رفت از این رو تشکیل کارگروه و دبیرخانه آل بویه باید مورد توجه قرار گیرد.

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم حکومت آل بویه را پایه گذار اسلام واقعی در قرن سوم و چهارم دانست و گفت: پرورش علمای مختلف در این دوره و احداث کتابخانه بزرگ علمی نشان دهنده حکومت عالم پرور آل بویه است.

او افزود: پیگیر تهیه دانشنامه آل بویه برای شناخت بیشتر بنیانگذاران این حکومت هستیم.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم معرفی حکومت آل بویه را خدمت به اهل بیت (ع) دانست و گفت: در روز‌های آینده همایش آل بویه در سیاهکل و املش نیز برگزار خواهد شد.

فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان هم با اشاره به تلاش حکومت آل بویه برای توسعه دین اسلام و مذهب تشیع گفت: در حکومت ۱۲۶ ساله آل بویه اهتمام ویژه‌ای برای توسعه علم و دانش هم صورت گرفته و اولین دانشگاه کشور نیز در این دوره تأسیس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.