کتاب "مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر" منتشر شد

کتاب مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر اثر سیدقاسم یاحسینی منتشر شد.

سومین کتاب از تریلوژی (سه گانه) جنگ جهانی اول در بوشهر نوشته سیدقاسم یاحسینی با عنوان "مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر" به‌همت انتشارات هامون نو در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شد.

این کتاب پس از دو کتاب سال آزارو (پاتیزه-۱۳۹۹) و راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان (هامون نو- ۱۴۰۰) به‌همت این مورخ فرهنگی و پژوهشگر جنوب ایران منتشر شده است.

 این کتاب به عنوان صدمین کتاب تالیفی سیدقاسم یاحسینی در طول سه دهه پژوهشگری و تاریخ پژوهی در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، سیدقاسم یاحسینی در مقدمه این کتاب این چنین آورده است:

جنگ جهانی اول تقریباً از اواخر بهار سال ۱۳۳۳ هجری­ قمری / ۱۹۱۵ میلادی و مطابق با ۱۲۹۴شمسی در بوشهر آغاز شد. نقطۀ شروع این جنگ، حمله انگلیسی ­ها به ­کاروان واسموس در بندر ریگ و به ­دنبال آن دستگیری، بازداشت و تبعید چند تن آلمانی در بوشهر، از جمله یک زن، توسط مقامات کنسولگری بریتانیا در بوشهر و خلیج فارس و تبعید آنان به هندوستان بود؛ یک جرقه در انبار باروت!

درباره جنگ جهانی اول در بوشهر، جنوب و کل کشور، در چند دهه اخیر، کم کتاب، رساله و مقاله نوشته و منتشر نشده است. شمار این کتاب­ها چنان زیاد است که یک کتاب­شناسی چند ده صفحه­ای را شامل می­‌شود. اما همۀ این کتاب­ها و مطالعات، با وجود تنوع موضوع، مکان و دیدگاه، در یک چیز مشترک هستند و آن همانا غلبه دیدگاه «تاریخ سیاسی»، «تاریخ نظامی» و البته «تاریخ دیپلماسی جنگی» است. در مورد منابع داخلی، غالباً هم با دیدی حماسی و هیجانی!

قصۀ پُرفراز و نشیب این جنگ در صد و چند سال اخیر، بارها روایت شده است، اما یکی از موضوعاتی که چند سالی است ذهن مرا به­ خود مشغول کرده، به اصطلاح مورخان «آثار رسانه ­ای و تصویری» و همچنین «تاریخ تکنولوژی مدرن» این جنگ در بوشهر می­‌باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.