آغاز آبگیری تالاب «دورگه‌سنگی» نقده

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب دورگه‌سنگی این شهرستان از رودخانه گدار آغاز شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده اظهار کرد: آبگیری تالاب دورگه‌سنگی یا سیران گلی از رودخانه گدار از اوایل بهمن ماه آغاز شده بود، اما به دلیل شروع عملیات راهداری در سه راهی «محمدیار» آبگیری متوقف و برای این منظور مسیری دیگر برای آبگیری این تالاب تعیین و لایروبی شد.

اکبر قائمی افزود: هم اکنون قسمت‌های بسیاری زیادی از این تالاب ۷۳۵ هکتاری خشک شده است و برای احیای کامل به ۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به احیای تالاب آق‌قلعه نیز گفت: با ورود بیش از هفت میلیون مترمکعب آب رودخانه گدار این تالاب به طور کامل احیا شده و هم اکنون پذیرای پرندگان مهاجر و بومی شده است.

وی با بیان اهمیت آبگیری تالاب‌ها یادآور شد: احیای تالاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای در حفظ اکوسیستم منطقه برخوردار است و پس از تامین آب شرب شهرستان در اولویت بعدی قرار دارند.

تالاب بین المللی درگه‌سنگی یا سیران گلی به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته است و توسط جریان‌های این رودخانه و روان آب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.