تخریب ۶۳ آب بندان غیرمجاز در بستر گرگانرود

رئیس کل دادگستری گلستان گفت:در راستای حفظ حقوق عامه، ۶۳ آب بندان غیرمجاز در بستر گرگانرود تخریب شد.

حیدر آسیابی گفت: ۷۵ آب بندان غیرمجاز با ظرفیت آبگیری شش میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در بستر رودخانه گرگانرود شناسایی شد که با آبگیری آن‌ها، عملا آبی به پایین دست رودخانه و زمین‌های این منطقه نمی‌رسید.

حیدر آسیابی افزود: آب ذخیره شده در این آب بندان‌ها در حالی برای پرورش ماهی استفاده می‌شد که زمین‌های کشاورزی پایین دست این رودخانه به علت کم آبی، خسارت می‌دیدند و مخزن سد وشمگیر در مسیر انتهای گرگانرود هم، آبگیری نمی‌شد.

او ادامه داد: با درخواست کشاورزان، از باب حقوق عامه از طریق شورای حفظ حقوق بیت المال استان به این موضوع ورود شد و در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، پس از پایان فصل برداشت ماهی، کار تخریب این آبندان با همکاری خود مالکان و پیگیری دادستان گنبدکاووس، آب منطقه‌ای و فرمانداری و انتظامی این شهرستان، آغاز شد.

او ادامه داد: تاکنون ۶۳ آب بندان تخریب و بیش از ۵ میلیون مترمکعب آب موجود در این آبندان‌ها رهاسازی شد و بقیه آبندان‌ها نیز تا پایان اسفند تخریب می‌شود.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: اگر بار دیگر، نسبت با ساخت و آبگیری آبندان‌های تخریب شده اقدام شود، برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

ساخت آب بندان‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه گرگانرود، کشاورزی پایین دست این رودخانه را در معرض نابودی قرار داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.