کاهش بی سابقه ذخایر آبی مازندران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران از کاهش بی سابقه ذخایر آبی استان خبر داد.

مرتضی نبی‌زاده معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران در سومین جلسه کارگروه مقابله با خشکسالی در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با بیان اینکه امسال سومین سال خشکسالی در استان است، گفت: ذخایر آبی استان به طرز بی سابقه‌ای کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در بحث سفره‌های آب زیرزمینی نیز دچار تنش هستیم، افزود: هدف از برگزاری این جلسه بررسی برنامه‌های دستگاه‌های مختلف استان می‌باشد تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه آمار‌های ثبت شده از میزان بارندگی در مازندران طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه گذشته به میزان ۱۲۴ میلی متر کاهش یافته است، گفت: در تمامی شهرستان‌های استان میزان بارش کمتر از حد نرمال بوده و در مجموع شاهد کاهش ۳۶ درصدی بارش دراستان هستیم.

او افزود: گرچه سطح پوشش برف در مقایسه با پارسال  افزایش داشته و طبق پیش بینی فصلی بارش‌ها در ماه‌های آینده در محدوده نرمال خواهد بود ولی باز هم مسئله کم آبی رفع نخواهد شد.

امین نوری جانشین دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه ،گفت:از مهر تا پایان بهمن امسال به میزان ۲۲۶ میلی متر بارندگی داشته ایم که نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

او افزود:به خصوص در شرق و مرکز استان شاهد تنش جدی هستیم. آبدهی رودخانه‌ها هم حدود ۵۵ درصد کمتر شده است.

او درباره وضعیت ذخایر سد‌های استان نیز گفت: در حال حاضر از ۴۴۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مخازن سد‌های استان ۱۳۲ میلیون متر مکعب پر است. سد شهید رجایی با حجم ۳۶ میلیون متر مکعب و کاهش ۶۰ درصدی نسبت به پارسال  کمترین میزان ذخیره آب از زمان بهره برداری را تجربه کرده است.

نوری گفت: مجموع ذخایر آب در سد‌های استان ۱۳۵ میلیون متر مکعب می‌باشد که نسبت به مدت مشابه پارسال  ۴۶ درصد کاهش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
وقتی از تهران و اصفهان و قزوین و یزدو خوزستان و ... هجوم بیارن برای ویلاسازی وضعیت بهتر از نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
مشکل وزارت نیر نبود مدیریت آب است آب را در فصل بارندگی بدون برنامه و شاید تعمدی راه سازی می کنند ولی آب جایگزین بعنوان بارندگی جایگزین نمی شود ومیزان رها سازی بیشتر از نیاز کشاورزان در فصول پائیز و زمستان است و این وزارت هیچ گاه حاضر به همکاری برای استفاده بهینه و افزایش بهره وری آب نبوده و در این را ه بسیار کار شکنی میکند لساناً اذعان به همکاری می کند ولی خبری از عمل نیست و سنگ اندازی می کند .اگر این وزارت پاک سازی نشود بحران آبی بیش از این کار دست کشور خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
بخش شرقی مازندران که تو این 5 ماه بارانی ندیده در حد چند روز خدا کنه بهار جبران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
دریا که بغل شونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
آب دریا درقسمت میانکاله خیلی عقب نشینی کرده بعد داداش کی با آب شور میشه کشاورزی کرد یا برای آب شرب
Iran (Islamic Republic of)
سوادکوهی
۰۹:۱۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
وقتی ویلا سازی بشه و جنگل نابود بشه و آب رودخونه ها کمتر به دریای خزر بریزه, همینه.