باحضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی

ارزیابی دزفول برای معرفی به عنوان شهر جهانی کپو آغاز شد

ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی روز چهارشنبه در سفر به دزفول، ارزیابی این شهر را برای معرفی به عنوان شهر جهانی کپوبافی آغاز کردند.

گروه چهار نفره کارشناسان یونسکو ازجمله آصف شیخ از هندوستان، علی النجادی از کویت و ویدا توحدی از ایران وارد دزفول شدند و در خانه تاریخی تیزنو مورد استقبال مسوولان کشوری و استانی میراث فرهنگی قرار گرفتند.

افتتاح بازارچه صنایع دستی در پارک دولت، بازدید از دبیرخانه شهر جهانی کپو و کارگاه‌های کپوبافی دزفول به منظور بررسی ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه کپوبافی از برنامه‌های این گروه کارشناس است.

علی النجاده ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی در محل خانه تاریخی تیزنو گفت: از طرف خودم، جناب آصف و هیات همراه خیلی خوشحالیم که در شهر دزفول هستیم،  آماده می‌شویم یکی از هنرصنعت‌های شهر دزفول (کپو) را بازدید و ارزیابی کنیم.

این ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی می گوید: همه ظرفیت‌های هنری، صنایع دستی و کارگاه‌های مربوطه را بازدید می‌کنیم و امیدواریم نتیجه مطلوبی داشته باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دزفول دزفول گفت: ۳۸ رشته فعال در حوزه صنایع دستی این شهرستان فعال است، تاکنون توانسته‌ایم ۶۹ نشان ملی و سه نشان یونسکو دریافت کنیم.

حمیدرضا خادم گفت: ۱۰ کارگاه کپوبافی در روستای پامنار و ۱۵ کارگاه در سایر نقاط دزفول فعال است، افزون بر ۲ هزار نفر بافنده کپو در شهرستان دزفول فعالیت می‌کنند.

به گفته او کارگاه‌های کپوبافی، درصورت معرفی دزفول به عنوان شهر جهانی کپو، افزایش چشمگیری خواهند داشت و زمینه اشتغال افراد زیادی فراهم می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ۱۱ شهر در دنیا به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده‌اند که دزفول نیز با کسب این عنوان جهانی در زمره این شهر‌ها قرار می‌گیرد، توسعه صادرات و افزایش افراد مشغول به کار در این حوزه از دیگر مزایای کسب این عنوان جهانی است.

کپوی دزفول یکی از صنایع دستی ویژه این شهرستان به شمار می‌رود که شامل ۲ نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه زار‌های دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپو‌های دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهر‌های مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.