آزادسازی ۷۵۳ هکتار از اراضی ملی قزوین/کاهش حوادث آتش سوزی در اراضی ملی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: ۷۵۳ هکتار از اراضی ملی استان که به طور غیرقانونی تصرف شده بود، امسال آزادسازی شد .

محسن قاسم زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: ۷۵۳ هکتار از اراضی ملی استان که به طور غیرقانونی تصرف شده بود، امسال آزادسازی شد و به بیت المال بازگشت.

قاسم زاده افزود: از این میزان اراضی ۳۳۳ هکتار براساس احکام قضایی قطعی صادر شده، خلع ید و آزادسازی شد.

وی اظهار کرد: در قالب ماده ۵۹ قانون حفاظت از اراضی ملی نیز ۴۰۲ هکتار و ۱۸ هکتار نیز در قالب تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از اراضی ملی که بر قلع و قمع حین مشاهده تخلف تامید دارد، آزادسازی شد.

حدنگاری اراضی ملی قزوین به پایان رسید

این مسوول در ادامه از پایان حدنگاری اراضی ملی استان خبر داد و اظهار کرد: تمامی اراضی ملی قزوین به میزان ۷۱۴ هزار هکتار به میزان هزار و ۲۰۰ پلاک حدنگاری یا کاداستر شده است.

قاسم زاده در ادامه با اشاره به رفع تداخلات اراصی ملی و کشاورزی، گفت: براساس ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید پنج دستگاه از جمله منابع طبیعی، امور اراضی و ثبت اسناد و املاک این مساله را پیش می‌برند و در این راستا هزار و ۱۹۲ پلاک در استان مشمول رفع تداخل شدند که تاکنون ۵۱۱ آن مورد محقق شده است.

وی اظهار کرد: تلاش داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در استان رفع و تعیین و تکلیف شود.

این مسوول در ادامه از بررسی و استعلام ۱۰۹ فقره درخواست ایجاد و بهره برداری معادن در قزوین به مساحت ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار خبر داد و گفت: با ۲۶ فقره از این درخواست‌ها به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار موافقت شد.

وی در ادامه از واگذاری ۸۸ هکتار از اراضی ملی استان به موجب قانون برای ساخت مسکن در مناطق روستایی قزوین خبر داد و گفت: این اراضی برای مدیریت در زمینه عرضه مسکن در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین همچنین از ممیزی ۹۸ درصد مراتع استان خبر داد و گفت: با انجام ممیزی تعداد دامداران بهره بردار از مرتع و زمان چرا مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری نیز ۳۱ فقره پروانه چرا به مساحت ۱۰ هزار و ۲۴۲ هکتار برای بهره برداران مراتع استان قزوین صادر شد.

این مسوول در ادامه از ارسال ۹۶ فقره پرونده چرای غیرمجاز به میزان ۶۳ هزار و ۷۹۶ واحد دامی به مراجع قضایی خبر داد و گفت: چرای غیرمجاز دام بیشتر ناشی از ورود غیرمجاز دام از استان‌های همسایه است که به پوشش گیاهی مراتع استان آسیب وارد می‌کند.

کاهش حوادث آتش سوزی در اراضی ملی قزوین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: در سال جاری شاهد کاهش قابل توجه آتش سوزی در مراتع و اراضی ملی استان بودیم به طوری که تنها ۱۴فقره آتش سوزی به مساحت ۲۶ هکتار به ثبت رسید و در این رابطه جزو استان‌های با کمترین حادثه اتش سوزی بودیم.

این مسوول در ادامه از شناسایی ۹۶ فقره قاچاق چوب به میزان ۷۷۰ متر مکعب در سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل اینکه قزوین معبر عبور و مرور یازده استان کشور است نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر با معضل قاچاق چوب روبرو هستیم.

وی همچنین از شناسایی هفت کوره غیرمجاز ساخت زغال در استان قزوین طی سال جاری خبر داد و گفت: از این کوره بیش از ۶ هزار کیلوگرم زغال کشف و ضبط شد.

این مسوول در ادامه از قرق پنج هزار هکتار از اراضی ملی استان خبر داد و گفت: این طرح در راستای بیابان زدایی در مناطق دارای خطر بیابانی شدن در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین به اجرای طرح زراعت چوب با هدف تامین نیاز‌های جامعه به چوب و کاهش قاچاق و قطع درختان جنگلی اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون در این رابطه ۲۰۴ هکتار قرارداد با متقاضیان بهره برداری در استان منعقد شده است.

این مسوول با بیان اینکه مطالعات آبخیزداری در نقاط مختلف استان قزوین سال گذشته با صرف ۱۵ میلیارد ریال انجام شد، اظهار کرد: امسال نیز مطالعات آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های آبخیز توآباد و شهری تاکستان و شهری قزوین به مساحت ۱۴۷ هزار هکتار انجام دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین همچنین گفت: در قالب مصوبات سفر امسال رییس جمهور نیز ۱۷۵ میلیارد تومان به این دستگاه اختصاص یافت که ۱۸ درصد آن تاکنون محقق شده است.

۱۰ میلیون اصله نهال در قزوین طی چهارسال تولید و کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه قرار است طی مدت چهارسال اجرایی شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال در استان طی چهارسال، اظهار کرد: مقرر شده در قالب این برنامه سالی ۲.۵ میلیون اصله نهال در استان قزوین کاشته شود که این برنامه با مشارکت گروه‌های مردمی، خیران، سپاه، محیط زیست، بنیاد مسکن، واحد‌های تولیدی و سایر نهاد‌ها انجام می‌شود.

این مسوول همچنین گفت: در روز درخت کاری امسال نیز ۵۰ برنامه نهال کاری در مناطق مختلف استان قزوین برگزار خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اظهار کرد: سرو خمره ای، صنوبر، بادام ارغوان و ون از جمله گونه‌هایی هستند که در هفته منابع طبیعی سال جاری کاشته می‌شوند.

۷۱۴ هزار هکتار از مساحت استان قزوین را اراضی ملی یا منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.