۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور تحت تاثیر فرسایش آبی هستند

معاون وزیر جهاد گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارد که در ۲۰ میلیون هکتار از این عرصه ها آبخیزداری اجرا شده است.

آقای عباسعلی نوبخت گفت: تخریب پوشش گیاهی و تبدیل مراتع درجه یک به مراتع متوسط و ضعیف سبب شد که استان های بیابانی ما از ۱۴ استان به ۲۱ استان برسد.

نوبخت افزود: طی سال های گذشته در کشور ما ۶ میلیون هکتار مناطق بحرانی بیابان وجود داشت، اما به مرور این میزان به ۱۴ میلیون هکتار رسیده و این یک هشدار برای محیط زیست ما به شمار می آید.

این مسئول منابع طبیعی کشور گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه سرزمینی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارد و تاکنون ۳۹ میلیون هکتار مورد مطالعه قرار گرفته و در ۲۰ میلیون هکتار از این عرصه مطالعه شده عملیات آبخیزداری انجام شده است.

او یادآور شد: در استان لرستان و منطقه الیگودرز و در استان آذربایجان غربی منطقه سلماس پدیده گالی در حال رخ دادن است و این اتفاق را تنها در منطقه دشتیاری سیستان بلوچستان شاهد بوده‌ایم. در برخی استان ها نیز فرسایش خاک تا ۷۰ تن در هکتار رسیده است و اینها به ما آگاهی می دهد که رفتارمان باید با منابع طبیعی و محیط زیست منطقی باشد.

معاون وزیر جهاد گفت: سازمان منابع طبیعی بنگاه زمین نیست. برخی منابع طبیعی را مانع توسعه می دانند در صورتی که اینگونه نیست و توسعه امری اجتناب ناپذیر است و باید در کشور اتفاق بیفتد اما هر اقدامی در منابع طبیعی باید دارای منطق و ادله کارشناسی باشد و با حداقل تخریب حداکثر منافع را برای جامعه ایجاد کند.

او گفت: ۶ میلیون هکتار تاکنون برای معدن زمین واگذار شده است و اکنون برای ۱۰۰ میلیون هکتار استعلام واگذاری زمین برای معادن وجود دارد.

نوبخت اضافه کرد: ارزش غیر بازاری منابع طبیعی برای افکار عمومی جامعه تبیین نشده است و ما برنامه راهبردی ۵ ساله برای حمایت از طرح های منابع طبیعی تدوین کرده ایم و به محض نهایی شدن آن را اجرایی خواهیم کرد.

او گفت: سالانه یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام می شود و با توجه ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده ۹۰ سال زمان می برد. در این راستا مقرر شد ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه در اختیار سازمان قرار گیرد تا موضوع مهم آبخیزداری طی ۱۰ سال و در دو برنامه پنج ساله هفتم و هشتم به اتمام برسد.

سرعت بیابان زایی، ۳ برابر سرعت بیابان زدایی

نوبخت درباره بیابان زدایی نیز گفت: سالانه ۳۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در کشور انجام می شود اما یک میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی بسوی بیابانی شدن پیش می رود و در این زمینه سازمان، برنامه ۳ میلیون هکتاری بیابان زدایی را تهیه کرده است تا به مرحله اجرا در آید.

او از تدوین نظامنامه مردمی سازی منابع طبیعی و توانمندسازی جوامع محلی در سازمان خبر داد و گفت: این طرح در شورای عالی جنگل در حال نهایی شدن است تا از ظرفیت های مردم در منابع طبیعی استفاده شود.

عباس نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرانجام صراحتاً اعلام کرد: تشکل های زیست محیطی بزرگترین ظرفیت برای منابع طبیعی و محیط زیست کشورهستند و منابع طبیعی بدون حمایت و پشتیبانی تشکل ها و بدون همکاری و مشارکت مردم نمی تواند در راه رسیدن به اهداف توسعه پایدار در منابع طبیعی به توفیق دست پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار