نمایشگاه قرآن در سال ۱۴۰۲، دو بار برگزار می‌شود

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقرر شده تا در سال آتی، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ابتدا و انتهای سال برگزار شود.

محمدمهدی عزیززاده، بعدازظهر امروز ۱۳ اسفند با حضور در برنامه زنده افق رادیو قرآن با اشاره به تقارن بهار طبعیت و بهار قرآن اظهار کرد: علاوه بر اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۲ ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، در روز‌های پایانی این سال هم شاهد آغاز ماه مبارک خواهیم بود و لذا سال آینده دو نمایشگاه بین‌المللی قرآن در فروردین و اسفند برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: در برخی سال‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن در اواخر ماه شعبان بوده‌ایم و لذا یکی از برنامه‌های ما این است که نمایشگاه دوم سال آینده قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شود و تا نیمه‌های ماه مبارک ادامه داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد مشکلاتی که محدودیت سفر در ماه مبارک رمضان برای حضور نمایندگان کشور‌های دیگر و نیز هموطنان در دیگر استان‌ها به وجود می‌آورد تا حدودی برطرف خواهد شد.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: علاوه بر این‌ها اگر نمایشگاه قرآن سال آینده را قبل از عید آغاز نکنیم عملاً به عید فطر برخورد خواهیم کرد که کار را سخت می‌کند.

عزیززاده گفت: حدود دو دوره است که نمایشگاه قرآن به دلیل تغییر زمان ماه مبارک رمضان به بازه زمانی قبل از نمایشگاه کتاب منتقل شده است و به همین دلیل استقبال بهتری از آن می‌شود، امسال همچنین محصولات حوزه دین در بخش ناشران که بخش مشترک نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب است، ابتدا در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود.

مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره بازه زمانی برگزاری نمایشگاه سی‌ام افزود: زمان شروع نمایشگاه قرآن از روز نهم رمضان است و با توجه به اینکه رؤیت هلال ماه مبارک مصادف با روز دوازدهم یا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود، فعلاً برنامه‌ریزی ما بر روی روز دوازدهم است؛ لذا این نمایشگاه از ۱۲ فروردین آغاز می‌شود و تا ۲۶ همان ماه ادامه دارد.

طراحی برای برگزاری هماهنگ نمایشگاه‌های قرآن در کل کشور و در خارج از کشور
وی در ادامه به دو کار جدی وزارت ارشاد در نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: یکی از این کار‌ها تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه است که ساختار آن در معاونت شکل گرفته و فعلاً مسئولیت آن بر عهده بنده گذاشته شده است. کار جدی دیگر که در حال طراحی آن هستیم این است که از سال بعد مجموعه نمایشگاه‌های قرآن به صورت هماهنگ در کل کشور و در یک بازه زمانی در خارج از کشور برگزار شود. چون فرصت کافی در اختیار نداشتیم این طراحی برای نمایشگاه آینده کامل نخواهد بود.

مردمی و مخاطب‌پسند شدن نمایشگاه سال آینده
قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه سال آینده دو سیاست کلان مردمی‌تر شدن و مخاطب‌پسندتر شدن را دنبال می‌کند، گفت: ممکن است امسال شاهد افتتاحیه‌های معمول نمایشگاه که در هر دوره شاهد بوده‌ایم نباشیم، یعنی در این دوره شاهد افتتاحیه‌ای با حضور مقامات و چندین سخنرانی نخواهیم بود. امسال افتتاحیه مفرح، بانشاط، مردمی و ساده‌تری خواهیم داشت.

عزیززاده تصریح کرد: در نمایشگاه سال آینده خانواده‌ها قشر ویژه ما هستند. بخش‌بندی‌های نمایشگاه را هم مخاطب‌محور کرده‌ایم، یعنی اگر با فرزندتان وارد نمایشگاه شوید هر آنچه برای این فرزند در حوزه کودک نیاز داشته باشید از کار مفهومی تا خرید آثار و محصول و ارائه خدمات همه در یک بستر متمرکز یکجا دریافت خواهد شد. همین اتفاق در حوزه بانوان، نوجوانان و .. هم افتاده است.

برداشتن محدودیت‌ها برای حضور مجموعه‌های شرکت کننده
وی با تأکید بر اینکه طراحی نمایشگاه سال آینده متفاوت‌تر شده و محدودیت‌ها برای حضور مجموعه‌های شرکت‌کننده را برداشته‌ایم، افزود: امسال علاوه بر شبستان اصلی دو شبستان غربی و شرقی مصلی و حیاط جنوبی را زیر بار نمایشگاه برده‌ایم و حدود ۳۰ درصد افزایش فضا خواهیم داشت.

اعلام آمادگی ۶ کشور برای حضور در نمایشگاه قرآن کریم
بر اساس این گزارش مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به سوالی درباره کیفیت بخش بین‌الملل گفت: نمایشگاه قرآن سال‌ها با عنوان بین‌المللی برگزار شده و مسئولان ادوار مختلف هم مدل‌هایی برای این بین‌المللی شدن امتحان کرده‌اند که عمدتاً سازوکار‌های استاندارد بین‌المللی شدن نبوده است. برای بین‌المللی شدن نمایشگاه باید با مجموعه‌های قرآنی کشور‌های مختلف صحبت شود و آثار آن‌ها در چارچوب توافقات در معرض دید قرار گیرد.

عزیززاده با تأکید بر اینکه امسال این کار را به صورت جدی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: مقدمات کار را با رایزنان فرهنگی ۲۱ کشور و همچنین با امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری انجام داده‌ایم. دعوتنامه رسمی از سوی وزیر ارشاد خطاب به کشور‌هایی که تمایل به حضور داشته‌اند صادر شده است و تا کنون شش کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتخاب تنها ۲ ایده از ۱۵ ایده دریافتی
وی در مورد فراخوان دریافت ایده و ایده‌های دریافت شده برای حضور در نمایشگاه سی‌ام، گفت: پس از اعلام فراخوان ۱۵ طرح بر روی سامانه بارگذاری شد. این طرح‌ها مطالعه و از بین آن‌ها دو طرح که هم نوآورانه و هم خلاقانه و جذاب بود پذیرش شدند و، چون مربوط به حوزه کودک است در این بخش اجرا خواهد شد.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به انتشار فراخوان مربوط به بخش‌های ناشران، موسسات مردمی و عفاف و حجاب که فردا ۱۴ اسفند منتشر می‌شود، اظهار کرد: متن این فراخوان از طریق سایت iqfa.ir منتشر می‌شود و در همان سایت هم امکان ثبت نام وجود خواهد داشت.

عزیززاده با اشاره به حضور استان‌های مختلف در نمایشگاه سی‌ام گفت: در نمایشگاه قرآن ایران باید همه حوزه‌های دستاوردی و فعالیتی قرآن در کل کشور نمایه‌سازی شود. در همین راستا به استان‌ها فراخوان داده شد تا در جشنواره ملی به نام «سنت‌ها و آئین ماه مبارک» حضور داشته باشند. تاکنون به جز دو استان همه استان‌ها برنامه خود را اعلام کرده‌اند. بر همین اساس در این جشنواره گروه‌هایی از استان‌های مختلف در نمایشگاه حضور می‌یابند تا سنت‌های معمول استان خود را در نمایشگاه به معرض نمایش بگذارند.

اجرای جشنواره غذا
وی افزود: در کنار جشنواره سنت‌ها و آئین‌ها، جشنواره دیگری به نام جشنواره غذا‌های ماه مبارک رمضان را برگزار می‌کنیم که در آن گروه‌های سنتی و غذا‌هایی که در ماه رمضان رایج است، ارائه می‌شود و مردم می‌توانند از این غذا‌ها تهیه کنند. این جشنواره کاملاً ایرانی از همه اقوام و گروه‌ها و استان‌هاست که در محدوده وسیعی به نمایش گذاشته خواهد شد.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی (ره)، کرسی‌های تلاوت قرآن را در مناطق حاشیه‌ای استان تهران نیز برگزار خواهیم کرد. در این کرسی‌های تلاوت علاوه بر تلاوت قرآن، تئاتر قرآنی و افطاری ساده نیز توزیع خواهد شد. این حرکت باعث می‌شود آن‌هایی که به هر دلیلی امکان حضور در نمایشگاه را ندارند مقداری با این فضا ارتباط برقرار کنند.

مردم روز طبیعت به نمایشگاه بیایند
عزیززاده با اشاره به اینکه امسال روز طبیعت مقارن با ایام برپایی نمایشگاه قرآن است، گفت: برای این روز تدارک ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و از همه خانواده‌های تهرانی دعوت می‌کنم تا روز طبیعت را در کنار نمایشگاه قرآن سپری کنند.

مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن در مورد بخش فروش و تخفیف‌هایی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به همه فروشنده‌ها الزام شده است که حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت بازار محصولات خود را ارائه دهند. تمام تلاش ما این خواهد بود که هیچ محصولی بالاتر از قیمت بازار عرضه نشود. سازوکار‌های کنترلی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی افزود: معتقدم در نمایشگاه قرآن هم باید همچون نمایشگاه کتاب، بن خرید برای عموم مردم در نظر گرفته شود و امیدوارم بتوانیم برای عموم مردم تأمین اعتبار کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار