معضلی به نام سگ‌های ولگرد در زابل؛

مدیریت پسماند؛ اصلی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است

رییس دامپزشکی زابل گفت: مدیریت پسماند؛ اصلی‌ترین و ابتدایی‌ ترین اقدامی است که برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری بویژه در این شهرستان باید انجام شود.

داریوش سرگزی  اظهارداشت: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها و معابر بویژه در زابل تبدیل به یک معضل شده اگرچه این حیوانات در جایگاه خود به عنوان سگ گله یا نگهبان بسیار مفید هستند، اما بلاصاحب بودن و پرسه زدن آنها در محیط شهری به معضلی جدی برای شهروندان و حتی مدیریت شهری تبدیل شده است.

وی بیان کرد: حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و برهم زدن امنیت روانی جامعه، موجب افزایش موارد رخداد حیوان گزیدگی و افزایش خطر وقوع بیماری های مشترک انسان و دام از قبیل بیماری هاری می‌شود.

رییس دامپزشکی زابل افزود: علاوه‌بر این پرسه زدن حیوانات ولگرد موجب افزایش احتمال آلودگی پارک‌ها، معابر و گاهی محصولات غذایی با عوامل بیماری زا می شود.

وی بیان کرد: در این میان همواره در بین ۲ گروه دوستداران و حامیان این حیوانات و قائلان به مهاجم بودن سگ‌ها و خطر افزایش آن‌ها برای زیست بوم، چالش‌های زیادی وجود دارد.

سرگزی گفت: یکی از مطالباتی که همواره در فضای مجازی و حقیقی مطرح می شود، لزوم اقدام مسوولان مربوطه در راستای ساماندهی سگ‌های ولگرد و تعیین تکلیف این معضل و ایفای نقش هر یک از ارگان های مربوطه در این امر است.

وی افزود: برابر قانون وظیفه ساماندهی سگ های ولگرد در مناطق شهری بر عهده شهرداری ها و در مناطق روستایی بر عهده دهیاری ها هست و در سال های مختلف راهکارهای متفاوتی از قبیل معدوم سازی حیوانات ولگرد، زنده گیری و عقیم سازی، نگه داری در پناهگاه برای ساماندهی جمعیت این حیوانات مطرح و اجرایی شده است.

رییس دامپزشکی زابل ادامه داد: فراهم بودن منبع تغذیه برای این حیوانات در محیط شهری و مدیریت پسماند، ابتدایی‌ ترین و اصلی‌ ترین راه کنترل سگ‌ های ولگرد است.

وی گفت: هنگامی‌ که غذا به‌ راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع حیوانات قرار می‌ گیرد، میزان تولید مثل آنها افزایش پیدا می‌ کند از این رو پایبندی به مسوولیت ها و وظایف شهروندی مانند تفکیک زباله، عدم تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی در حاشیه کمربندی ها و از همه مهمتر بیرون گذاشتن زباله راس ساعت مقرر، کمک شایانی به کاهش جمعیت سگ های ولگرد می‌کند.

وی اظهارداشت: غذارسانی به سگ‌ ها یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت آنها در محیط‌های شهری هست که با حذف غذارسانی تا حدودی می توان در امر مدیریت سگ های بلاصاحب موفق بود و از طرفی از مدیریت سگ‌های صاحب‌ دار بویژه سگ‌های گله نیز نباید غافل شد.

سرگزی افزود: متاسفانه تولید مثل سگ‌ های گله و نگهبان در محیط های روستایی و عشایری به‌ هیچ‌ وجه کنترل نمی‌ شود و در واقع همین سگ‌ ها، زاد و ولد و رها کردن توله‌های آنها منبع اصلی این معظل هستند که باید توسط روستاییان و عشایر کنترل شود.

وی گفت: این راه حل ها زمانی جواب می دهد که به موازات آن آموزش و همکاری بین نهادهای دولتی و غیردولتی به عنوان موثرترین و پایدارترین شیوه در کشورهای در حال توسعه وجود داشته باشد زیرا حیوانات مرز جغرافیایی نمی‌ شناسند و اگر این شیوه همه‌ جا به کار گرفته نشود، سگ‌ ها از محل‌ ها و شهرهای دیگر به شهری که جمعیت آنها کم شده است می‌آیند و این چرخه ادامه پیدا می‌ کند.

رییس دامپزشکی زابل بیان کرد: پس از اجرای این راهکارها و کنترل جمعیت سگ‌ های ولگرد باید به سراغ راه‌ حل‌ های حذف فیزیکی مانند عقیم‌سازی رفته و با عنایت به وفور سگ های ولگرد لزوم انجام اقدامات همزمان مانند عقیم سازی، علاوه بر سایر راهکارهای فرهنگی مردمی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش های لازم با اجرای رفتارها و اقدامات عمومی توسط شهروندان در زمینه کاهش شرایط زیست و تولید مثل سگ های ولگرد یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از افزایش جمعیت این حیوانات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار