نخستین رویداد ملی جایزه نصیر رونمایی شد

آیین رونمایی از نخستین رویداد ملی جایزه نصیر با محوریت تقدیر از خدمات جهادگران حوزه مدرسه سازی با حضور مدیران و گروه های جهادی برگزار شد.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس کشور در آیین رونمایی از نخستین رویداد ملی جایزه نصیر که با محوریت تقدیر از خدمات جهادگران حوزه مدرسه سازی در محل این سازمان برگزار شد، مدرسه را مهمترین رکن از ارکان نظام تعلیم و تربیت توصیف کرد و گفت: باید تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته شود و با نگاه نو به نسل جدید با ابزار جدید بتوانیم تحولی در مدرسه سازی و مدرسه داری به وجود بیاوریم.

وی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع)، یاد جهادگران فقید و دیگر شهدای جهاد مدرسه سازی را گرامی داشت و ادامه داد: جهادگری منش و عمل نیکوی مولای متقیان امام علی علیه السلام بود که نمونه‌های بارز آن را در حفر چاه‌های مختلف، احداث نخلستان‌ها و ایجاد مزارع و کشتزار‌های متعدد در خدمت به مردم مشاهده می‌کنیم.

او حضور گروه‌های خیرین و طیف‌های مختلف مردم در عرصه مدرسه سازی را نشانه همگانی و مردمی بودن امر مدرسه سازی برشمرد و ایده برگزاری رویداد ملی «جایزه نصیر» را که برگرفته از نام دانشمند شهیر ایرانی «خواجه نصیر الدین طوسی» و برای یاری رساندن به مدرسه است، اقدامی در جهت برخورداری از ایده‌های نوآورانه و بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در کمک به مدرسه سازی و مدرسه یاری دانست.

معاون وزیر آموزش و پروش مدرسه را مهمترین رکن از ارکان نظام تعلیم و تربیت توصیف کرد و ابراز داشت: مهمترین موضوع در بحث تمدن اسلامی که مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب است، نگاه به آموزش و پرورش و مدرسه به عنوان منشاء و مبداء شکل گیری این تمدن است.

وی افزود: این نگاه به دو وجه است یکی بحث کالبدی که همان مدرسه سازی و تامین و تجهیز فضا‌های آموزشی است و دیگری بحث محتوای آموزشی که مدرسه یاری و مدرسه داری نیز در این وجه می‌گنجد و ما را نیز با این موضوع بیشتر مرتبط می‌کند.

خان محمدی با اشاره به اینکه در گذشته در‌ها خیلی به سمت گرو‌های جهادی و مردمی باز نبود تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰۴ هزار کلاس درس فرسوده داریم که باید بازسازی و یا مقاوم سازی شوند، که ظرفیت‌های دولتی قطعا پاسخگو نیست؛ بنابراین باید تمام ظرفیت‌ها به کارگرفته شود و با نگاه نو به نسل جدید و با ابزار جدید بتوانیم تحولی در مدرسه سازی و مدرسه داری به وجود بیاوریم.

وی افزود: دانش آموزان ذی نفعان اصلی هستند و باید از ایده‌های آنان استفاده کنیم تا مدرسه به عنوان یک محیط جذاب و با نشاط و کانون تربیت و پیشرفت محله دانش آموزان را متناسب با استعدادهایشان هدایت کند.

خان محمدی همچنین اظهار داشت: راه اندازی «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی» با حضور و همکاری مدیران آموزش و پرورش، مسئولین و فعالان آموزشی در بحث نرم افزار آموزشی، نوسازی مدارس و گروه‌های جهادی، سپاه، بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان، علوی و برکت در حوزه کالبدی ظرفیت بسیار خوبی را در جهت رفع معضلات در هر دو بخش به وجود آورده است.

خان محمدی در پایان با بیان اینکه محور‌های رویداد نصیر با مطالعه و نیازسنجی شکل گرفته است، ابراز امیدواری کرد با همفکری و استخراج ایده‌های برتر علاقه‌مندان و فعالان این حوزه به مرحله اجرا و عملیانی شدن برسیم.

گفتنی است که رویداد ملی جایزه نصیر ابتکار سازمان نوسازی مدارس کشور در ترسیم نقش و جایگاه مهم گروه‌های جهادی و مردمی در موضوع مدرسه سازی می‌باشد. علاقمندان می‌توانند با مطالعه فراخوان این رویداد ملی که توسط دبیرخانه منتشر خواهد شد در این امر مهم سهیم باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.