بولتون خواستار افزایش تسلیحات هسته‌ای آمریکا شد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به واشنگتن هشدار داد که در معادلات جدید نظام هسته‌ای در حال ظهور، تسلیحات اتمی بسازد.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هشدار داد که این کشور باید نظم هسته‌ای سه قطبی در حال ظهور را به رسمیت بشناسد و افزود که باید به جای دستیابی به توافقات کنترل تسلیحات با روسیه یا چین، سلاح‌های هسته‌ای خود را بسازد.

براساس گزارش اسپوتنیک، بولتون در گزارشی نوشت: «با توجه به قدرت رو به رشد روسیه و چین و گسترش برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک چین، توافق‌های تسلیحاتی به سبک جنگ سرد میان آمریکا و روسیه نه تنها قابل قبول نیست، بلکه خطرناک است».

او استدلال کرد که تعلیق مشارکت روسیه در پیمان استارت نو، زنگ خطری برای آمریکا است تا بفهمد که نمی‌تواند رقبای هسته‌ای خود را از طریق توافقنامه‌های تسلیحاتی مهار کند. او در ادامه گفت: این معاهده تنها به سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک و نه تاکتیکی می‌پردازد و فناوری‌های جدیدی مانند موشک‌های مافوق صوت را شامل نمی‌شود.

او همچنین هشدار داد که چین که از امضای توافق‌نامه‌های مشابه امتناع کرده است، احتمالاً قصد دارد دارایی‌های هسته‌ای خود را فراتر از حدی افزایش دهد که در مذاکرات به طور معناداری مهار شود.

بولتون هشدار داد حتی اگر آمریکا در رویارویی هسته‌ای با روسیه پیروز شود، ممکن است با رویارویی بعدی با چین مواجه شود. از سوی دیگر، می‌تواند با یک رویارویی هسته‌ای همزمان با چین و روسیه متحد روبرو شود.

او از آمریکا خواست تا فورا الزامات کلاهک و سیستم تحویل خود را مجددا تنظیم کند و دارایی‌های هسته‌ای خود را برای بازدارندگی و دفاع شخصی تقویت کند. بولتون تاکید کرد  «این ارجح است که تسلیحات کافی در دسترس داشته و آنها را محدود کنیم تا این که تعداد کافی از آنها نداشته و به روسیه و چین اجازه دهیم دست بالاتر را داشته باشند.»

 ماه گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی سراسری خود گفت، کشورش مشارکت در معاهده «استارت جدید» با آمریکا را معلق می‌کند. پوتین خاطر نشان کرد، بازگشت روسیه به مذاکرات بر سر کنترل تسلیحات مستلزم شفافیت در خصوص نحوه به حساب آوردن مجموع پتانسیل حمله هسته‌ای ائتلاف ناتو است.

رئیس جمهور روسیه بیان داشت، اعضای ائتلاف ناتو جوری رفتار می‌کنند انگار هیچ ارتباطی بین مساله معاهده استارت جدید و جنگ اوکراین و همچنین دیگر اقدامات خصمانه علیه مسکو وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
عجب،برای خودشان که برای نابودی بشریت بسازند خوبه ولی برای ایران که مقاصد صلح آمیز استفاده کنه بده؟!
آخرین اخبار