ترکیه، فنلاند و سوئد بر سر میز مذاکره خواهند نشست

وزیر خارجه ترکیه تایید کرد این کشور طی ماه آینده میلادی نشستی را با فنلاند و سوئد برای بررسی عضویت در ناتو برگزار خواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مذاکرات الحاق به ناتو با سوئد و فنلاند در ماه آینده برگزار خواهد شد که در ماه ژانویه به دلیل اختلاف در مورد اعتراضات برگزار شده در استکهلم به تعویق افتاد.

براساس گزارش The Business Standard، او در یک کنفرانس خبری در آنکارا در کنار همتای مجارستانی خود گفت: این نشست در ۹ مارس برگزار می‌شود.

پیشنهادات برای پیوستن به ناتو باید توسط همه اعضای این ائتلاف، که ترکیه یکی از اعضای آن است، تصویب شود. اما آنکارا از تحولاتی که طی ماه ژانویه رخ داد و شامل سوزاندن قرآن در مقابل سفارت این کشور در استکهلم بود، خشمگین شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود به سوئد هشدار داد که از تلاش این کشور برای پیوستن به ائتلاف دفاعی غربی به رهبری آمریکا حمایت نخواهد کرد.

اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است که در آن تلاش می‌کند به پایگاه انتخاباتی ملی گرای خود انرژی بخشد.

دو دور قبلی مذاکرات سه جانبه ناتو با حضور مقامات وزارت خارجه و بر لیست خاصی از خواسته‌های ترکیه که شامل اخراج ده‌ها مظنون عمدتا تروریست‌های کُرد است، متمرکز بود.

چاووش اوغلو گفت: سومین نشست برنامه ریزی شده در بروکسل برگزار خواهد شد. اما ممکن نیست قبل از اینکه سوئد به تعهدات خود بر اساس یک پروتکل سه جانبه که در ماه ژوئن در مادرید امضا شد عمل کند، (با پیشنهاد ناتو) موافقت کنیم».

چاووش اوغلو همچنین تصریح کرد که ترکیه به پیشنهاد فنلاند به دسوتانه نگاه می‌کند. او گفت: ما ممکن است روند عضویت سوئد و فنلاند را از هم جدا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار