نجات ۱۵ قطعه کبک اسیر شده در مریوان

مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان در بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز ۱۵ قطعه کبک و ۲۰ قفس عدد چوبی را کشف و ضبط کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: ۱۵ قطعه کبک  و ۲۰ عدد قفس چوبی در تفتیش و بازرسی از منزل یک شکارچی متخلف در یکی از روستاهای تابعه شهرستان مریوان که با حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام شد، کشف و توقیف شد.

صباح پناهی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این خصوص و معرفیفرد خاطی به مراجع قضایی کرده است، اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با هوشیاری موفق به شناسایی محل اختفای کبک‌های اسیر شده از این شکارچی غیرمجاز شدند.

او افزود: پرندگان کشف شده به اداره محیط زیست انتقال داده شدند و پس از بررسی‌های جسمانی و مراقبت‌های لازم در طبیعت و زیستگاه‌های مناسب شهرستان سنندج رها سازی می‌شوند.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط با طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال‌ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک‌ها گونه‌های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم، منقار کوتاه و سرکوچک هستند، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپر‌ها آن‌ها ادامه دارد و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف‌های هرز و حتی از حشرات بویژه سن تغذیه می‌کنند که با کنترل آن‌ها کمک شایانی به تأمین امنیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

جوجه آوری آن‌ها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه‌های صخره‌ای با پوشش گیاهی شروع می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.