طرح ساماندهی محیطی تپه قلعه‌خندان تدوین شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تدوین طرح مطالعاتی و نظارت پروژه ساماندهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان خبر داد.

محمدجواد ساوری گفت: تپه تاریخی قلعه‌خندان که به خلعت‌پوشان نیز شهرت دارد یکی از قلعه‌های باستانی سرزمین گرگان است که در ضلع غربی شهر تاریخی استرآباد قدیم و گرگان فعلی واقع‌شده است.

او گفت: به‌منظور جلوگیری از تهدید و تخریب عرصه و حریم این اثر مهم براثر توسعه شهری، در سال ۱۳۷۸ نقشه عرصه، حریم و ضوابط استحفاظی قلعه‌خندان تهیه و تدوین و در کمیته حرایم میراث‌فرهنگی کشور مصوب و ابلاغ شده است، اما متأسفانه در این دو دهه از طرف مدیریت شهری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی اقدام عملیاتی شاخص در راستای ساماندهی آن اجرایی نشد.

ساوری یادآور شد: در مدت شش‌ماهه گذشته سعی شد تا ضمن رعایت قوانین و ضوابطی که در حوزه حفظ، احیا و نگهداری از ابنیه‌ی تاریخی وجود دارد، اما با نگاه جدید که خدشه‌ای به قوانین وارد نیاید و هم‌وطنان نیز از خدمات گردشگری در اثر تاریخی قلعه‌خندان بهره‌مند شوند، طرح مطالعاتی ساماندهی این اثر تاریخی پیگیری و تدوین شود.

وی گفت: طرح مطالعاتی و نظارت پروژه ساماندهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان بااعتبار پنج میلیارد ریالی از محل اعتبارات استانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر اساس ضوابط میراث‌فرهنگی و دستورالعمل‌های ابلاغی این اثر و در راستای ارائه خدمات گردشگری تدوین و در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان بررسی و تائید شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: طراحی فضای سبز، مسیر دسترسی بازدید از سطح قلعه تاریخی، امکانات خدماتی و رفاهی موردنیاز گردشگران، المان و مبلمان شهری و المان مشاهیر در پیرامون تپه تاریخی، بازارچه‌های صنایع‌دستی، مراکز پذیرایی، نورپردازی، سکو‌های اجرای نمایش‌های محلی ازجمله مواردی است که در این طرح پیش‌بینی شده است.

اوگفت: اجرای این طرح ساماندهی توسط شهرداری گرگان و با اعتبارات مدیریت شهری خواهد بود و نظارت بر اجرای طرح زیر نظراداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام خواهد شد.

تپه تاریخی قلعه‌خندان در ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار