خشکسالی ۸۰ هزار هکتاری در انتظار دشت‌های مازندران

رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: ساخت سد فینسک خلاف است و ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مازندران را خشک می‌کند.

علی بابایی کارنامی در بازدید از روستا‌های شهرستان میاندورود با بیان اینکه ساخت سد فینسک خلاف است و تاثیر منفی شرایط ژئوپولیتیکی ساری خواهد داشت، گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و کاهش ذخیره آبی سد شهید رجایی ساری تا سطح قرمز و خطر خشکی این سد مهم کشور، غیرکارشناسی بودن مکان یابی ساخت سد برای همه باید نمایان شده باشد.

او با اشاره به اینکه ساخت سد فینسک در سال ۱۳۹۷ قانون شده است و در همان زمان ۸۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته است، افزود: باتوجه به اینکه بر اساس برنامه سد فینسک از سرشاخه‌های سد شهید رجایی ذخیره سازی خواهد کرد، این اقدام علاوه بر سد شهید رجایی، حدود ۸۰ هزار هکتار از شالیزاری‌های ساری، میاندورود و جویبار را با خطر خشکی مواجه می‌کند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساری به عنوان مرکز مازندران از آب شرب سالم و مطمئن برخوردار نیست، یادآورشد: بر اساس برنامه آب شرب ساری باید از سد شهیدرجایی تامین شود و از آنجایی که سد فینسک در امنیت آب شرب و کشاورزی مازندران اخلال ایجاد خواهد کرد، اجازه نخواهیم داد امنیت استان به دلیل طرح‌های اشتباه در دیگر استان‌ها به خطر بیافتد.

بابایی اجرای کانال‌های پائین دست سد شهید رجایی ساری را متناسب با نیاز شالیزاری و زمین‌های زراعی مناطق ندانست و گفت: به دلیل اجرا نشدن کانال‌های انتقال آب، هدر رفت آب کشاورزی بسیار زیاد است که باید فکر اساسی برای آن شود.

او از کلنگ‌زنی سد چهاردانگه به زودی خبر داد و افزود: سد زارم رود نیز در دستور کار قرار دارد.

بابایی کارنامی با بیان اینکه بهترین کار ذخیره سازی منابع است، ادامه داد: با توجه به خطر تامین آب شرب و کشاورزی برای ساری و شهرستان‌های منطقه، از ظرفیت همه منابع آبی استفاده خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.