مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار و ۲۳۳ کارآموز آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کار فرا گرفته اند.

کامرانی فرد مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس ویژگی‌های هدف گذاری شده در ارتباط با طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار، یاد گیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباروری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار ماهر برای تولیدی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بازرترین اهداف مهم طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار است.

او افزود: در اجرای طرح جدید مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی یا استاد شاگردی نوین، ایرادات و مسائل گذشته آن مانند دغدغه ضوابط قوانین کار و مالیات، پرداخت بیمه تأمین اجتماعی، بازرسی‌ها و دیگر موارد که عدم استقبال و بخش خصوصی را در استفاده از آن به دنبال داشت، احصا و در شورای عالی مهارت و شورای عالی اشتغال کشور طبق دستورالعمل‌ها رفع مشکل شده است.

کامرانی فرد به استقبال بیشتر جوانان و مردان از مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اشاره و بیان کرد: آمار‌های مرتبط با اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد متقاضیان این طرح را جوانان دیپلمه ۲۱ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند و مردان از این طرح بیشتر استقبال کرده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقای مهارت‌های شغلی و اشتغال پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت تدوین شده است و مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.


بیشتر بخوانید


او به قابلیت‌های خاص این طرح اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح فرصتی یک ساله در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد تا به داوطلبان گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال، مهارت‌های شغلی در محیط کار را انتقال دهند و مهـارت آموزان پس از کسب دانش فنی لازم در یکی از حرفه‌های آموزشی، بر اساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده با ورود به یکی از بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی یا واحد‌های وابسته به نیرو‌های مسلح و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، طرح دوره‌های مهارت‌آموزی را بگذرانند.

کامرانی فرد عنوان کرد: طول دوره مهارت‌آموزی در قالب این طرح حداقل ۱۲۰ روز و حداکثر ۳۶۰ روز و حداقل سن مهارت آموز ۱۵ سال است و مهارت‌آموز در طول دوره تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته و دولت، هزینه بیمه مسئولیت و حوادث مشمولان را برعهده دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از اجرای بیش از ۶۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش در محیط واقعی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۳۳ نفر در بیش از ۹۵۹ کارگاه مهارت‌های لازم را در ۴۰۶ حرفه برای ورود به بازار کار را فرا گرفته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار