گریز ساکنان استانبول به استان‌های مجاوز از ترس زلزله

ترس ساکنان استانبول از زلزله و کوچ آن‌ها به استان‌های مجاور باعث سه برابر شدن قیمت زمین در این استان‌ها شده است.

شماری از ساکنان مناطق مختلف شهر استانبول ترکیه که با خطر وقوع زلزله بیش از ۷ ریشتری مواجه هستند، تصمیم گرفته‌اند این شهر را به مقصد استان‌های مجاور ترک کنند.

به گزارش آرتی، ساکنان استانبول به دنبال جایی هستند که به این شهر نزدیک باشد و خطر زلزله کمتر آن را تهدید کند. منطقه تراکیا واقع در منتهی الیه غرب ترکیه طی هفته‌های اخیر شاهد بزرگترین فعالیت خرید و فروش و اجاره واحد‌های مسکونی بوده است به طوری که طی مدت اخیر بیش از ۸ هزار منزل تنها در استان قرقلرایلی فروخته یا اجاره داده شده است.

بر اساس آماری که اتاق بازرگانی قرقلرایلی، ادرنه و تکیرداغ اعلام کرده است، پس از وقوع زلزله سهمگین بیش از ۷ ریشتری در جنوب ترکیه، بیش از ۵۳ هزار معامله خرید و فروش و اجاره مسکن در این منطقه انجام شده است و اکنون میزان واحد‌های مورد سکونت به ۹۵ درصد رسیده است.

همچنین بر اساس آمار‌های رسمی، قیمت مسکن در این منطقه سه برابر شده است و بسیاری از اهالی به فکر فروش یا اجاره دادن واحد‌های مسکونی خود هستند. آژانس‌های املاک در شهر ادرنه اعلام کرده‌اند قیمت منزل در این شهر سه برابر شده و بسیاری از مالکان برای استفاده از اجاره‌بهای بالا به روستا‌ها رفته و منازل خود در مرکز شهر را اجاره می‌دهند.

به نوشته رسانه‌های محلی ترکیه، برخی از نجات‌یافتگان زلزله جنوب ترکیه و افرادی که نگران وقوع زلزله در استانبول هستند، به منطقه تراکیا کوچ کرده‌اند و قیمت هر متر مربع زمین در روستا‌ها که سال گذشته ۳۰۰ لیره بوده اکنون به بیش از ۱۵۰۰ لیره رسیده است.

دانشمندان زمین شناسی اعلام می‌کنند که استانبول در تقاطع صفحات تکتونیکی آناتولی و اوراسیا و در ۱۵-۲۰ کیلومتری جنوب آن بخش از شکاف آناتولی شمالی قرار دارد که از زیر دریای مرمره می‌گذرد و همین امر خود تهدیدی برای وقوع زمین لرزه است.

زلزله مهیبی بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های بسیار زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و بیش از ۴۶ هزار نفر کشته شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار