رئیس آتش‌نشانی قزوین از شهروندان خواست با پیوستن به پویش«نه به چهارشنبه سوری پرخطر» خاطره خوشی در روز‌های پایانی سال رقم بزنند.

موسی خانی رئیس آتش‌نشانی قزوین از برگزاری پویش «نه به چهارشنبه سوری پرخطر» خبر داد و عنوان کرد: در راستای این پویش تفاهم‌نامه‌ای با اداره آموزش و پرورش استان امضا کردیم که خطرات استفاده از موادمحترقه و رفتار‌های پرخطر را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و از آن‌ها خواسته‌ایم که به این پویش بپیوندن.

وی افزود: همچنین جلسات متعددی در اداراتی که در حوزه آموزش درخواست داشته‌اند برگزار کرده و آنان و فرزندانشان را به این پویش همگانی دعوت کردیم.

موسی‌خانی گفت: از همه شهروندان عزیز خواهشمندیم با پیوستن به پویش «نه به چهارشنبه سوری پرخطر» و رعایت مسائل ایمنی خاطره خوشی در این روز‌های پایانی سال برای خود و خانواده رقم بزنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین از آمادگی کامل نیرو‌های آتش‌نشانی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در چهارشنبه آخر سال خبر داد.

قدیر موسی‌خانی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی شب چهارشنبه آخرسال است، البته حوادث ناشی از بی‌احتیاطی شهروندان تنها مختص این روز نبوده بلکه از چند روز قبل از شب چهارشنبه هم شاهد بروز حادثه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال در استان قزوین تاکنون پنج نفر دراثر استفاده از مواد محترقه غیرمجاز و رفتار‌های پرخطر دچار مصدومیت و سوختگی شده‌اند، نمونه بارز این بی‌احتیاطی‌ها در شهر اردبیل اتفاق افتاده که فردی به دلیل انبار کردن مواد محترقه در منزل خود مسبب مرگ هفت نفر شده است، جای بسی تاسف است مواد محترقه‌ای که برای شادی یک شب در نظر گرفته شده هفت انسان را به کام مرگ کشانده و یک ساختمان دو طبقه را تخریب کرده است، از این اتفاقات نباید به سادگی گذشت.

سال گذشته ۱۱۲ قزوینی قربانی هیجانات چهارشنبه سوری شدند

موسی‌خانی با بیان اینکه سال گذشته در کل کشور دو هزار و ۳۸ نفر مصدوم در شب چهارشنبه‌سوری داشتیم، تصریح کرد: از این تعداد ۱۷ نفر جان خود را از دست داده و تعداد زیادی هم قطع عضو شده‌اند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی قزوین افزود: در شب چهارشنبه‌سوری سال گذشته ۱۱۲ نفر در شهر قزوین مصدوم شدند که ۹۶ نفر آن مرد و ۱۶ نفر زن بوده‌اند و ۷۵ نفر از این مصدومان زیر ۲۰ سال سن داشتند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ سه مورد قطع عضو داشته و شاهد بروز ۱۵ مورد هم آتش‌سوزی در استان قزوین بودیم که البته آمار آتش‌سوزی نسبت به سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته است.

دانش‌آموزان بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری

موسی‌خانی با بیان اینکه چندین تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث ناشی از چهارشنبه آخر سال در وضعیت آماده‌باش خواهند بود، گفت: این نیرو‌ها با تجهیزات و امکانات کامل باتوجه به پایش و بررسی محل‌های پر خطر در نقاط مختلف شهر قزوین مستقر خواهند شد تا در صورت وقوع حادثه، در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شده و به کمک شهروندان بشتابند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی قزوین اظهار کرد: در کارگروه ایمنی شهر قزوین که با حضور تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان برگزار شد، بر آموزش و آگاه‌سازی دانش‌آموزان تاکید شده، چرا که بیشترین استقبال کننده و متاسفانه بیشترین حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری از این قشر نوجوان هستند.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و آموزشی سازمان آتش‌نشانی قزوین اظهار کرد: اقدامات فرهنگی گوناگونی همچون توزیع و نصب پوستر و بنر‌های هشدار دهنده مرتبط با شب چهارشنبه سوری آخر سال در سطح شهر، اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ساخت کلیپ‌های آموزشی، استفاده از فضا‌های اینترنت و فضای مجازی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان که همگی در راستای آگاه‌سازی و کاهش حوادث و رفتار‌های پرخطر صورت گرفته است.

موسی‌خانی با اشاره به نقش والدین در کاهش حوادث و رفتار‌های پرخطر فرزندان گفت: از والدین خواستاریم در این روز‌های پایان سال مراقبت بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته و آن‌ها را از خطرات استفاده از مواد آتش‌زا آگاه کنند تا خدا نکرده شادی آن‌ها به عزا تبدیل نشود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی قزوین یادآور شد: در سال‌های اخیر با توجه تحریفات زیادی که در آداب و رسوم چهارشنبه سوری اتفاق افتاده، یکسری افراد سودجو با فروش مواد محترقه غیراستاندارد و پرخطر به دنبال سود بیشتر برای خود بوده و سلامت شهروندان را به چالش می‌کشند.

وی افزود: به خانواده‌ها باید هشدار داد که حتی به مواد محترقه استاندارد موجود در بازار هم اعتماد نکنند و به هیچ عنوان اجازه ندهند فرزندان خردسال و نوجوان‌شان با آن‌ها بازی کنند، چرا که این لجظه غفلت گاهی موجب یک عمر پشیمانی خواهد شد.

موسی‌خانی بیان کرد: تمام نیرو‌های امدادی، اورژانس، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و آتش نشانی همدل و آماده‌باش برای مراقبت از جان و مال شهروندان بوده و هرگز مخالف شادی مردم نیستند، بلکه تمام این محدودیت‌ها و مراقبت‌ها برای حفظ جان و امنیت شهروندان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار