در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افتتاح هشت واحد سیار معاینه فنی در سال ۱۴۰۲/ سن معاینه فنی کاهش یابد

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت:با افزایش ۸ واحد سیار به ظرفیت سالانه مراکز معاینه فنی شهر تهران حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اضافه می‌شود.

شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در گفت‌وگوبا باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این موضوع که قوانین حاکم بر مراکز معاینه فنی مرتبط با قانون و مصوبه‌های دولت بوده و به صورت یکپارچه در مراکز معاینه فنی کشور اعمال می شود گفت:در کشور سامانه‌ای به نام سیمفا وجود دارد که به صورت سراسری کلیه مراکز معاینه فنی کشور تحت این سامانه فعالیت می‌نمایند.

وی در ادامه افزود: ستاد معاینه فنی سابقه‌ای سی ساله دارد و اولین قوانین معاینه فنی مربوط به سال ۱۳۴۷ بوده و که در طول این سال‌ها این قوانین و دستورالعمل‌ها براساس وضعیت حاکم به روز رسانی شده و با توجه به اهمیت انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری واقع گردیده است.

۱۷ مرکز ثابت معاینه فنی خودرو‌های سبک در تهران

مالکی افزود:بنا بر مصوبات دولت ستاد معاینه فنی شهرداری‌ها متشکل از شهردار یا معاون ذی ربط در شهرداری به عنوان رئیس ستاد و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و رئیس اداره حفاظت محیط زیست به عنوان عضو تشکیل می‌گردد.

مالکی تصریح کرد؛ اولین خطوط مکانیزه در سال ۱۳۷۹ در مرکز معاینه فنی بیهقی شروع به فعالیت کرد و امروز شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۷ واحد سیار معاینه فنی خودرو‌های سبک مشتمل بر ۵۶ خط معاینه فنی برخوردار است.

وی گفت: سعی شده است با هدف توسعه کمی و کیفی خدمات ارائه شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران و رعایت ضوابط بالادستی، رویکرد ما در ستاد معاینه فنی به سمت خصوصی سازی سوق داده شود و در همین چند دهه توانستیم این فرآیند را به طور جد پیگیری کنیم.

مالکی افزود: رویکرد ما در ستاد معاینه فنی به دو بخش اساسی تقسیم میشود که گام اول ماموریت‌های اصلی دانسته و در گام بعدی و نسبت به درامد زایی از مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار گرفت.

خطوط سیار باعث می شود دسترسی محلی شهروندان تسهیل شود

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران تاکید کرد: بنابر شرایط موجود به ناچار باید این دو رویکرد را در کنار هم گذاشته تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های جاری را جبران کنیم.

وی گفت: متاسفانه نرخ معاینه فنی خودرو مانند اتوبوسرانی، تاکسی رانی و مترو توسط شورای شهر انجام نمی‌شود و این نرخ بر اساس قانون پس از تصویب دولت به ما ابلاغ میگردد.

رئیس کمیته معاینه فنی کلان شهر کشور با اشاره به افزایش سالانه دستمزد وهزینه‌های جانبی مراکز معاینه فنی افزود: هفته گذشته در قالب پیشنهادی این موضوع را خدمت وزارت کشور ارائه کردیم تا شاید بتوانیم رویه نرخ گذاری موجود در سطح کشوری را اصلاح کنیم. بی شک این تغییر رویه می‌تواند در کیفیت خدمات معاینه فنی در کشور موثر باشد. در شهر تهران ۱۷ مرکز ثابت، ۷ واحد سیار، ۳ مرکز معاینه فنی خودروی سنگین و ۱۱ خط موتورسیکلت وجود دارد و همچنین باید یادآور شوم که۵۶ خط مکانیزه و ۳ خط سنگین در حال فعالیت بوده و تراکنش امسال ما تا کنون بسیار خوب پیش رفته است. خطوط سیار باعث میشود دسترسی محلی شهروندان تسهیل شود.

افتتاح هشت واحد سیار معاینه فنی در سال ۱۴۰۲/ سن معاینه فنی کاهش یابد

روزانه ۶۰۰۰ الی ۶۵۰۰ مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: اگر بخواهیم گزارش عملکردی را اعلام کنیم باید بگویم، روزانه ۶۰۰۰ الی ۶۵۰۰ مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران داشته ایم و از ابتدای سال ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده اند.

مالکی بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۱۹۳ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۷ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر می‌باشند. در مجموع ۳۱ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نگردیده و تعدادی از این خودرو‌های مردود دارای چند نقص بوده اند.

شاهد هیچگونه صف انتظاری در مراکز معاینه فنی نیستیم

مالکی گفت: دوره معافیت خودرو‌ها از انجام معاینه فنی چهار ساله است، اما بررسی آزمون‌ها و تست‌های معاینه فنی نشان داده است که بسیاری از خودرو‌ها که الزام قانونی برای انجام معاینه فنی ندارند و به عبارتی چهار سالشان تمام نشده، دارای مشکلاتی هستند. برخی از خودرو‌ها که هنوز چهار ساله‌شان تمام نشده برای دریافت معاینه فنی در راستای استفاده از تخفیف‌های ۳۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا به مراکز معانیه فنی مراجعه می‌کنند، اما می‌بینیم که در تست آلاینده و هم ترمز بعضا مردود می‌شوند. بسیاری از این خودرو‌ها که در تست‌ها مردود می‌شوند حتی تنها یک الی دو سال از تولید آن‌ها گذشته است.

مالکی با بیان این‌که در بسیاری از کشور‌ها سن معافیت معاینه فنی دو تا سه سال است اظهار کرد: در ایران لازم است که سن معاینه فنی کاهش یابد و حتی می‌تواند به یک سال برسد؛ نوبت دهی اینترنتی توانست زمان انتظار در معاینه فنی را به نیم ساعت کاهش دهد. خوشبختانه در حال حاضر شاهد هیچگونه صف انتظاری در مراکز نیستیم. همچنین ما توانستیم برای اولین بار تعمیرگاه بانوان را نیز راه اندازی کرده که خوشبختانه مورد استقبال بانوان قرار گرفت و علاوه بر ارائه خدمات ویژه برای بانوان این خدمات جدید توانست برای تعمیرکاران بانو کارافرینی درستی را نیز به وجود آورد.

افزایش ۸ واحد سیار به ظرفیت سالانه مراکز معاینه فنی

وی تاکید کرد: ضمنا از سال ۹۸ تا کنون در بخش تجهیزات هیچ توسعه‌ای را شاهد نبوده ایم، اما خوشبختانه در سال جاری دو خط به خطوط اضافه و در سال آینده نیز افزایش واحد‌های سیار به ۱۵ واحد در دستور کار خود داریم. با افزایش ۸ واحد سیار به ظرفیت سالانه مراکز معاینه فنی شهر تهران حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اضافه می‌شود.

گفتگو از نوشین نثاری

برچسب ها: معاینه فنی ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
سن معاینه فنی کاهش یابد؟ واقعا اصلا فکر کردین و این حرف رو زدین؟؟؟؟؟ تو کشوری که مردمش نمی تونن ماشین نو بخرن و باید تو صف قرعه کشی 4 سال صبر کنن که شاید خودرو گیرشون بیاد!!!!! واقعا اصلا به این قضیه فکر کردین و تصمیم گرفتین سن معاینه فنی رو کم کنید!!!!!
آخرین اخبار