چرا دارایکم مانند پالایش یکم رشد نکرد؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پالایشی یکم پیش از اصلاح اساسنامه زیر قیمت NAV معامله می‌شد، اما اکنون بالای ۹۰ درصد NAV معامله می‌شود.

آقای مجید عشقی درمورد صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم گفت: از سال گذشته پیگیر بحث اصلاح اساسنامه این دو صندوق شدیم که این اصلاح در هیات دولت انجام شد. چند ماه درگیر تعیین بازارگردان بودیم کار انجام شد و بازارگردان درحال حاضر به صورت فعال روی نماد پالایشی یکم فعال است.

وی ادامه داد: پالایشی یکم پیش از اصلاح اساسنامه زیر قیمت NAV معامله می‌شد، اما اکنون بالای ۹۰ درصد NAV معامله می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد دلایل اینکه صندوق دارا یکم هنوز زیر قیمت NAV معامله می‌شود، توضیح داد: این موضوع به ماهیت دو صندوق برمی‌گردد. صنعت پالایش امسال رشد خوبی داشته وضعیت آن مناسب‌تر است. صنعت بانکداری ماهیت متفاوتی دارد. این موضوع باعث شده است دارا یکم نتواند مانند پالایش یکم رشد کند.

بر اساس این گزارش، در روز‌های رو به اوج بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بود که وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد. دولت بنا داشت تا باقیمانده سهم خود در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.

اما این صندوق‌ها هم در گرداب ریزش بورس قرار گرفته و تا مدت‌ها زیر قیمت NAV معامله می‌شدند. اتفاقی که باعث شد رئیس سازمان بورس دست به اصلاح اساسنامه صندوق‌ها بزند و برای این صندوق‌ها بازارگردان تعیین کند.

اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی که به تصویب هیات وزیران رسید به این صورت است که:

این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی تبدیل شدند. همچنین مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال تبدیل شد. از طرف دیگر رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور اضافه شد.

با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را دارد و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین nav و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار