بارش‌ها، تالاب‌های فصلی مهاباد را احیا کرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بارش‌های اخیر باعث احیای دوباره تالاب‌های فصلی این شهرستان از نظر رطوبت و پوشش گیاهی مناسب شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یکی از دغدغه‌های دوستداران محیط زیست این شهرستان، احیای تالاب‌های فصلی و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به منشاء گرد و خاک بود، که بارش‌های اخیر باعث احیا و بازگشت رطوبت و امکان رشد گیاهان در بستر این تالاب‌ها شده است.

وی افزود: در صورت تداوم بارش‌ها در فصل بهار احتمال دارد که کانال‌ها و زهکش‌های منتهی به تالاب‌های فصلی این شهرستان دوباره احیا و پر آب شود و این تالاب‌ها همچون تالاب‌های دایمی میزبان پرندگان آبزی و کنارآبزی شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: بارش‌های اخیر علاوه بر این باعث شده که آبگیری تالاب بین المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان به بیش از ۵۰ درصد برسد و آب رودخانه مهاباد با دبی بیشتری وارد این تالاب شود.

به گفته سلیمانی، در راستای تامین حق‌آبه تالاب بین المللی «قوپی‌باباعلی» از اول بهمن ماه با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شد و آبگیری آن تا آخر اسفند ماه تداوم دارد.

وی تاکید کرد: هر چند تالاب بین المللی «کانی‌برازان» از وضعیت آبی مناسبی برخوردار است، اما بارش‌های اخیر باعث شده که حجم آب این تالاب و همچنین دبی آب زهکش‌های منتهی به آن هم افزایش پیدا کند.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز وجود دارد که هر سال در ۲ فصل پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.