بزرگترین ورشکستی بانکی بعد از بحران سال ۲۰۰۸ در آمریکا رقم خورد

یک گروه مالی بسیار بزرگ در کالیفرنیا ورشکسته شد تا به گفته ناظران اقتصادی، بزرگترین ناکامی بانکی بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رقم بخورد.

ورشکستگی ناگهانی بانک سیلیکون، ولی (SVB) که روز جمعه توسط مقامات آمریکایی تعطیل شد، موجی از وحشت را در میان بخش بانکی این کشور ایجاد کرده است و بازار‌ها در مورد پیامد‌های بزرگترین ورشکستگی بانک در آمریکا پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ گمانه زنی می‌کنند.

این بانک دیگر نمی‌توانست با کاهش گسترده مشتریانش که عمدتا بازیگران بخش فناوری بودند، مقابله کند و تلاش‌های نهایی برای برداشت پول تازه به نتیجه نرسید؛ بنابراین مقامات آمریکا رسما مالکیت بانک را در اختیار گرفتند و مدیریت آن را به آژانس مسئول تضمین سپرده‌ها (FDIC) واگذار کردند.

بانک سیلیکون، ولی که برای عامه چندان شناخته شده نیست، متخصص در زمینه تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان (استارتاپ ها) بود و از لحاظ اندازه سهام به شانزدهمین بانک آمریکا تبدیل شده بود. این بانک اواخر سال ۲۰۲۲، ۲۰۹ میلیارد دلار سهام و حدود ۱۷۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سپرده داشت.

ناپدید شدن آن نه تنها به معنای بزرگترین ورشکستگی بانکی در آمریکا از زمان ورشکستگی واشنگتن موچوآل در سال ۲۰۰۸ است بلکه دومین ورشکستگی بزرگ یک بانک وام‌های خرد در آمریکا به شمار می‌رود.

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا کمی پس از اعلام خبر در اختیار گرفتن کنترل اس وی بی، اطمینان داد که از نزدیک وضعیت بخش بانکی را دنبال می‌کند.

در بازارها، جنبش وحشت و نگرانی روز پنجشنبه پس از آن آغاز شد که اس وی بی اعلام کرد به دنبال برداشت سریع سرمایه برای مقابله با خروج گسترده مشتریان خود است و به ویژه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را روی فروش اوراق بهادار مالی از دست داد.

خبر ورشکستگی این بانک سرمایه گذاران را حیرت زده کرد و نگرانی‌ها را در مورد ثبات و استحکام کل بخش بانکی آمریکا به ویژه با افزایش سریع نرخ بهره که ارزش اوراق قرضه را در کیف پول آن‌ها کاهش می‌دهد، دوباره زنده کرد.

چهار بانک بزرگ آمریکایی روز پنجشنبه ۵۲ میلیارد دلار را در بورس از دست دادند و در پی آن نوبت به بانک‌های آسیایی سپس اروپایی رسید.

در پاریس، سوسیته ژنرال ۴.۴۹ درصد، "ب ان پ پاری با" ۳.۸۲ درصد و "کردیت اگریکول" ۲.۸۴ درصد از ارزش دارایی خود را از دست دادند. در دیگر نقاط اروپا، بانک آلمانی دویچه بانک ۷.۳۵ درصد، بانک انگلیسی بارکلیز ۴.۰۹ درصد و بانک سوئیسی یو بی اس ۴.۳۵ درصد سقوط کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار