چند نکته درباره خرید و نگهداری ماهی قرمز

کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به مردم توصیه کرد: ماهی قرمز را از مراکز مجاز خریداری کنند.

مصطفی کردآبادی کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه ماهی قرمز باید از مراکز عرضه مجاز تهیه شود، اظهار کرد: مراکز عرضه مجاز شامل واحد‌های صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌هاست.

او ادامه داد: از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و پولک‌های سالم و دارای لکه روی پوست بدن خودداری شود، چون بیماری‌های پوستی مشترکی بین ماهی و انسان وجود دارد و به خصوص برای افرادی که حساسیت پوستی و یا ضعف ایمنی دارند ممکن است مشکل‌زا شود.

کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بهتر است از ظروف یک‌بار مصرف برای انتقال ماهی به منزل استفاده شود، گفت: دست کم ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی پرآب و آماده شود و بلافاصله ماهی خریداری شده به ظرف منتقل شود.


کردآبادی توصیه کرد: ظروف حمل یک‌بار مصرف در کیسه‌زباله قرار گیرد، آب حمل ماهی مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود و در صورت استفاده از آب شهری، آب را چند ساعت زودتر به منظور کلرزدایی در تنگ ماهی آماده کرد.


او میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی را حداقل یک لیتر اعلام و اضافه کرد: به منظور تبادل اکسیژن با محیط، ظرف نگهداری ماهی باید دهانه گشاد داشته باشد.

کارشناس مسئول آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه درصورت نیاز غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود، گفت: به منظور تعویض آب هر بار ۲۵ درصد کل آب ظرف تعویض و از تعویض یک‌باره کل آب خودداری شود؛ تعویض کل آب و شستشوی ظرف حاوی ماهی در صورتی که به شدت آلوده شود و یا هر یک ماه مناسب است و افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی، از دستکش استفاده کنند.


کردآبادی تاکید کرد: مردم در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهر‌ها رها نکنند و در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری ماهیان رهاسازی شوند.
او هشدار داد: با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند به‌عنوان ناقل یا واسط بالقوه بعضی از عوامل بیماری‌زا برای انسان باشند، از خرید این‌گونه‌ها باید خودداری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
پشمالو؟؟؟!!!
آخرین اخبار