آهنگران:

گندم مقاوم به زنگ زرد وجود ندارد

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فعلا در کشور رقم گندم با مقاومت ۱۰۰ درصدی به بیماری برگی "زنگ زرد" وجود ندارد و این آفت تهدیدی بالقوه برای همه مزارع محسوب می‌شود.

اکبر آهنگران در جلسه ستاد گیاه‌پزشکی جهادکشاورزی فارس گفت: برای جلوگیری از خسارت بیماری زنگ زرد، باید پیشگیری هدفمند از بیماری در دستور کار شبکه‌های مراقبت قرار گیرد.

او با بیان اینکه استفاده از قارچ‌کش‌ها در مزارع پس از ظهور اولین علائم بیماری زنگ زرد در منطقه به عنوان یک پیشگیری هدفمند محسوب می‌شود، گفت: در مرحله پیشگیری از بیماری زنگ باید سموم قارچکش با دوره کنترل طولانی‌تر به کشاورزان توصیه و مصرف شود.

به عقیده این متخصص؛ استفاده از قارچکش‌های با دوره کنترل بالاتر علاوه بر جلوگیری یا کاهش بروز بیماری‌های لکه برگی در مزرعه از تحمیل هزینه‌های ناشی از سمپاشی‌های دوباره با سموم دیگر بر کشاورز می‌کاهد.

او گفت: بروز علائم اولیه زنگ در مزارع منطقه دال بر وجود شرایط مساعد برای طغیان این بیماری است که از آن باید به عنوان یک ابزار پیش آگاهی برای پیشگیری از بروز بیماری بهره گرفت.

به گفته آهنگران؛ با توجه به غیر مقاوم بودن تمامی ارقام گندم به زنگ، میزبان حساس به این بیماری در عرصه وجود دارد از این رو وجود درجه حرارت تا ۲۳ درجه سانتیگراد و رطوبت ناشی از شبنم صبحگاهی و باران بر روی برگ، زمینه ساز ظهور و اپیدمی بیماری زنگ خواهد بود.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور، با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی استان فارس در حال حاضر خطر شیوع زنگ زرد در تمام شهرستان‌ها وجود دارد، گفت: شبکه مراقبت و کشاورزان تا پایان شرایط موجود باید به خوبی نسبت به پایش مزارع اقدام کنند.

آهنگران با بیان اینکه در سال زراعی جاری میزان بارندگی‌های جنوب کشور افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است و تا اواسط فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت، گفت: در این شرایط بیماری‌های برگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است که باید مورد توجه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار