همایش خط و زبان فارسی در مسکو برگزار شد

نخستین همایش خط و زبان فارسی با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی و نیز تقویت بنیان‌های همکاری بین کشور‌های فارسی زبان در مسکو برگزار شد.

مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو بعنوان بزرگترین آموزشگاه ایرانی در روسیه و آسیای میانه، میزبان نخستین همایش خط و زبان فارسی بود.

این همایش با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی سفارت ایران و با هدف پاسداشت زبان و خط فارسی در کشور‌های فارسی زبان برگزار شد.

صفری، مدیر مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو با اشاره به اینکه دانش آموزانی از ملیت‌های مختلف، از جمله روسیه، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در کنار دانش آموزان ایرانی در مجتمع پیام امام (ره) به تحصیل مشغول هستند گفت: برای تقویت دوستی و مودت بین ملیت‌ها و ترویج زبان و خط فارسی این همایش برگزار شد.

وی به گستره جغرافیایی زبان فارسی در کشور‌های مختلف اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در هشت کشور منطقه به زبان فارسی تکلم می‌کنند.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه، خانم فرجودی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و «منیر پیکان» استاد خوشنویسی از کشور افغانستان از دیگر سخنرانان حضوری و برخط در این همایش بودند.

شاهنامه‌خوانی و ارائه مقاله درباره شعرای نامدار ایران زمین و اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمند اهل تاجیکستان از دیگر بخش‌های این همایش بود.

در حاشیه این همایش، ضمن برپایی نمایشگاه مشاهیر ادبی و خط فارسی، بنیاد مطالعات اسلامی ابن‌سینا نیز تعدادی از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، زبان و ادبیات فارسی، شعر و ادبیات را که به زبان روسی منتشر کرده است، به نمایش گذاشته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار