مسجد جامعی:

عبدالله انوار؛ نتیجه روزگاری که علم ایدئولوژیک وجود نداشت

وزیر اسبق فرهنگ گفت: استاد انوار محصول زمانه‌ای بوده که علم ایدئولوژیک نبود و شرایط اجتماعی در تربیت چهره‌های شاخص نقش بسزایی دارد.

آیین یاد بود استاد عبدالله انوار امروز ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اهالی فرهنگ و دوستدارن این اندیشمند فرهیخته، چون آیت‌الله محمود مرعشی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری رئیس اندیشگاه  کتابخانه ملی و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نجف قلی حبیبی، عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در آیین یادبود استاد انوار گفت: درگذشت استاد انوار ضایعه‌ای بزرگ برای فرهنگ و ادب کشور است، وی تلاش زیادی در جمع آوری منابع ارزشمند در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی کرد. او یکی از نوابغ روزگار ما بود، فردی جامع العلوم که در اکثر علوم روزگار مجتهدی توانا بود.

حبیبی گفت: استاد انوار علاوه بر تسلط بر نسخه شناسی و فهرست نویسی، تهران شناس نیز بود و تسلط کاملّی بر معماری، تاریخ و سایر ویژگی‌های تهران داشت.

به گفته حیببی، انوار انسان پُری بود که هیچ بعد انسانی او خالی نبود، به همه خوش‌بین بود، به همه احترام می‌گذاشت و فخر نمی‌فروخت.

منوچهر صدوقی استاد فلسفه گفت: زنده یاد انوار یکی از نمایندگان علمای جامع گذشته اسلام بود، او در خاندان اصیل سیادت متولد شده که سبقه علمی درخشانی دارند.

وی افزود: نام خانوادگی استاد انوار ریشه در کتاب انوار نعمانیه دارد که از تالیفات فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌باشد و استاد انوار از نوادگان این فقیه نامدار بود.

صدوقی گفت: استاد انوار نزد اساتید برجسته تلمذ کرده بود و دوستان فرهیخته برجسته‌ای داشته که سبب شکل‌گیری شخصیت خاص سیدعبدالله انوار شد.

این استاد فلسفه گفت: انوار اهل علم بوده که اشتغال اداری و حیات روزمره او نیز در ساحت علم بود. علم گذشتگان دارای جامعیت بوده است، مادر علوم نیز فلسفه بود، اما علم از زمانی که از فلسفه جدا شده و تخصصی شد، هم اخلاق افول کرد و هم شخصیت‌های برجسته عالم نیز کمتر پیدا می‌شود و به این سبب انوار یکی از آخرین عالمان جامع بود.

حسن عشایری اهری عصب شناس و از دوستان مرحوم انوار نیز در این مراسم یادبود گفت: در دوران تحصیل در آلمان، درس تاریخ پزشکی پیرامون کتب ابن سینا و به ویژه نظریات وی درباره عصب شناسی مطالعه داشته و سؤالات فراوانی در این خصوص با خود داشتم که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با استاد انوار آشنا شده و درباره سؤالات خودم با استاد انوار تبادل نظر می‌کردیم.

وی افزود: علوم استاد انوار سطحی ژرفا داشت، ایشان هر کتابی که مطالعه می‌کرد، به معنای واقعی نقد عمیق می‌کرد، نه عیب جویی که در نقد‌ها و داوری‌های رساله‌های ما مرسوم است.

این استاد عصب شناسی بیان کرد: اکنون شاید پیشرفت فناوری سبب سرعت بخشیدن به محاسبات و پیدا کردن منابع علمی شود، اما این فناوری‌ها سبب گسترش عمق علوم نمی‌شود، تفاوت افرادی مانند استاد انوار با ماشین‌های محاسبه و هوش مصنوعی خرد و خردورزی است که در فناوری وجود ندارد.

عشایری گفت: استاد انوار در حوزه موسیقی دارای تخصص بود و با کمک‌های وی در حوزه کاربرد موسیقی در درمان، اقداماتی در کشور صورت گرفت؛ همچنین از علوم و معارف استاد انوار در دانشگاه‌های خارجی ازجمله دانشگاه‌های آلمان استفاده میشد، به گونه‌ای که ایشان به عنوان سخنران جهت مطرح کردن مباحث علمی دعوت می‌شد تا به تعبیر برخی فیلسوفان به ایجاد و تغییر بینش در انسان کمک کند.

احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد انوار محصول زمانه‌ای بوده که علم ایدئولوژیک نبود، نشاط علمی محصول گفتگو است و شرایط اجتماعی در تربیت چهره‌های شاخص نقش بسزایی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار