در نشست ستاد هماهنگی سفر مطرح شد؛

قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نمی‌کند

نشست خبری ستاد هماهنگی سفر با حضور اصحاب رسانه صبح امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

نشست خبری ستاد هماهنگی سفر با حضور اعضای این ستاد و اصحاب رسانه صبح امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در وزارتمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در ابتدای این نشست جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه وزارت کشور گفت: سبد بزرگی از میراث فرهنگی در شهرهای کشور وجود داردو باید بستری را فراهم کنیم تا این شهرها آمادگی میزبانی از مسافران را داشته باشند و همچنین اینکه مردم را برای رونق بخشیدن بهسفرهای داخلی تشویق کنیم.

معاون عمران و توسعه وزارت کشور در ادامه اقدامات وزارت کشور در آستانه نوروز را تشریح کرد و ادامه داد: مصوبه برگزاری ستاداجرایی هماهنگی خدمات سفر در سطح استان‌ها ابلاغ شد، ساماندهی معابر در شهرها انجام شد، معابر عمومی برای اسکان موقتآماده شد، توقف فعالیت پروژه‌های عمرانی غیر ضرور صورت گرفت، ستاد بحران آماده شد، نواقص احتمالی جایگاه‌های سوخت رفعشد، تعادل بازار انجام شد، خدمات اورژانس در نظر گرفته شد، همچنین اینکه برنامه‌ریزی برای برقراری نظم و تسهیل تردد در مسیرهایمنتهی به مراکز تفریحی صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها سالانه باید آمار تصادفات ۱۰ درصد کاهش پیدا کند اما امسال بر اساس آمار افزایش تصادفات راداشتیم که باید برای کاهش تصادفات و تلافات جاده‌ای برنامه‌ریزی شود.

شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه جاده‌ای

در ادامه نشست، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال برای اولین بار شورای هماهنگیوزارت راه و شهرسازی در استان‌ها با حضور تمام مدیران وزارت راه تشکیل شده است، گفت: سال گذشته ۶میلیون نفر از طریقحمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابجا شدند و در سال پیش رو این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز سالگذشته از طریق سیستم ریلی سفر کردند و امسال این رقم را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رساندیم.

او افزود: در سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از طریق حمل‌و‌نقل هوایی سفر کردند و امسال سعی بر افزایش این آمار داریم. همچنین در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی سال گذشته رشد چشمگیری داشتیم و امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش را پیش‌بینی کرده‌ایم.

افندی‌زاده از شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه با هماهنگی پلیس و سازمان راهداری خبر داد و در ارتباط با افزایش قیمت بلیت هواپیماگفت: سازمان هواپیمایی کشور، تعزیرات حکومتی و دادستانی در این خصوص ورود کرده‌اند و قیمت‌ بلیت هواپیما نباید از آذر ۱۴۰۱افزایش داشته باشد. این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی و قوه قضاییه پیگیری می‌شود.

کاهش سرعت در راه‌های پرتردد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رعایت ایمنی حین سفر، افزود: کمیسیون راه‌ها تشکیل جلسه داده است و‌ چندموضوع در این زمینه به تصویب رسیده است. ۸هزار کیلومتر از راه‌های پرتردد که بیشترین تصادف را دارند شناسایی شده و قرار استتحت نظارت کامل قرار گیرند. در این مسیرها ۱۰کیلومتر در ساعت کاهش سرعت مجاز خواهیم داشت.

او با بیان اینکه مسافران بلیت‌ها را از سایت‌های مجاز تهیه کنند، ادامه داد: هرگونه تخلف در این حوزه باید اطلاع‌رسانی شود ونماینده‌ای در فرودگاه‌های کشور برای رسیدگی به این تخلفات انتخاب شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت عرضه و تقاضا، بیان کرد: استان‌ها ومحورهای پرتردد شناسایی و‌ نیروهایوزارت راه مستقر شده‌اند. با توجه به اینکه حومه شهرها دارای بیشترین تصادفات هستند و مکان‌های پذیرایی در ۳۰ کیلومتری شهرهابرای کاهش سرعت وجود دارد، طرحی که از سال گذشته شروع شده، امسال نیز ادامه خواهد داشت. همچنین سامانه‌هایی در وزارت راهو شهرسازی برای اطلاع‌رسانی این خدمات و فعالیت‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.

فعالیت ۵۰ هزار جوان داوطلب در هلال احمر

مهران جمال، مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، نیز در این نشست خبری گفت: جمعیت هلال احمر همه ساله با هدف ارائه خدمات بشردوستانه در خدمت مردم است و امسال ۵۰ هزار جوان داوطلب آموزش‌دیده در ۲۵۰ پست ثابت به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می‌پردازند.

او افزود: امسال این جوانان با شعار «جوانان سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی» سعی می‌کنند علاوه بر ارائه خدمات بشردوستانه، با تدارک برنامه‌های متنوع و جذاب به مسافران نوروزی خدمات ارائه دهند. یکی از این خدمات ارائه فضای بانشاط و بازی‌های جذاب برای کودکان است.

مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همچینن در نوروز ۱۴۰۲ با شعار «بهرفت» به کمک همکاران راهور در فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی کمک خواهند کرد. این در حالی است ۱۵۰ تیم دوچرخه‌سوار با کیف امداد در مسیرهای مختلف حضور دارند و به کمک مسافران نوروز خواهند پرداخت.

جمال خاطرنشان کرد: هزار و ۴۶۵ مرکزعملیات با بکارگیری سه هزار و ۵۰۰ خودرو و ۱۸ فروند بالگرد و برخورداری از بیش از ۱۹ هزار نیروی آموزش‌دیده در کنار مسافران و گردشگران نوروزی است.

اعزام بیش از ۵ هزار گشت مشترک برای برخورد با تخلفات صنفی 

سلیمان رزاقی، مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی، نیز در این نشست خبری گفت: با وجود این که یکی از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی صدرو حکم است، با هدف ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی، در نوروز ۱۴۰۲ و نیز ماه مبارک رمضان، طرحی را آماده کرده‌ایم که به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

او افزود: در این طرح ویژه نظارتی، از ۸ اسفند امسال تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و برای اولین بار قرارگاه نظارت بر گشت‌های مشترک در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شده است. این قرارگاه بر گشت‌های مشترک نظارت خواهد کرد و این و با هدف حمایت از گردشگران و مسافران نوروزی به سراسر کشور ابلاغ شد است.

رزاقی تصریح کرد: ۵هزار و ۷۸۲ اکیپ گشت مشترک تاکنون اعزام شده‌اند که با ۸هزار و ۱۰۷ واحد صنفی متخلف برخورد شده است که عدم درج قیمت، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور، کم‌فروشی و... از مهمترین تخلفات واحدهای صنفی بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این که تمام شعب کشیک سازمان تعزیرات حکومتی در ساعات اداری و غیراداری پاسخگوی گردشگران و مسافران نوروزی هستند، اضافه کرد: عمده فعالیت‌ها و نظارت‌های گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی بر مراکز عمده عرضه محصولات و نیز سردخانه‌ها، میادین میوه و تره‌بار، رستوران‌ها و دفاتر خدمات فروش بلیت و تور است که به صورت مستمر انجام می‌شود تا شاهد کاهش تخالفات احتمالی باشیم.

تهمیدات لازم برای توزیع زمانی و مکانی مناسب سفر انجام شده است

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در ادامه نشست گفت: در طول یک سالگذشته هدفمان این‌ بود که فعالیت ستا‌د معطوف به سفرهای نوروزی نشود و در طول سال فعال باشد که این مهم تا حد زیادی محقق شدودر مناسبت‌های مختلف، دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده‌اند.

او با اشاره به برگزاری بیش از ۱۶۰ نشست استانی و بیش از هزار و ۲۵۰ نشست در سطح شهرستان‌ها، ادامه داد: تمهیدات لازم برایتوزیع زمانی مناسب سفر از موضوعات مهمی بود که دولت در قالب لایحه‌ مربوط به تعطیلی پنجشنبه‌ها آن را تصویب و برای بررسی بهمجلس شورای اسلامی ارسال کرد، طرحی که به سفرهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. همچنین در خصوص توزیع مکانی سفر که موجبجلوگیری از ازدحام‌ و تراکم می‌شود نیز شهرهای مکمل و‌ جایگزین سفر، به مانند سال گذشته اجرا شد و ثمربخش بود. امسال نیز بابرنامه‌ریزی دقیق‌تر و مشارکت‌ بیشتر این طرح ادامه پیدا می‌کند.

شالبافیان با تاکید بر استفاده از تجارب سال گذشته ستاد سفر بهموضوعاتی از جمله سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، نقاطحاد‌ثه‌خیز و... اشاره کرد و ا‌دامه داد: نقاط حادثه خیز از موضوعات مهمی بود که با همکاری‌های شکل گرفته با معاونت عمرانی وزارتراه و شهرسازی شناسایی و‌ تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات انجام شد.

راه‌اندازی ۸۰۰ بازارچه صنایع‌دستی و ۱۰هزار غرفه در ایام نوروز

معاون گردشگری کشور، افزود: سازمان امور و عشایر تعداد پایگاه‌ها را از ۴۰۰ به ۷۰۰ پایگاه افزایش داده است. همچنینکمپین‌۶۰.۳۰ امسال با قوت بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ۸۰۰ بازارچه‌ صنایع‌دستی و حدود ۱۰هزار غرفه برپا می‌شود. نوروزگاه‌ها با قوتبیشتر در پایگاه‌ها و استان‌ها فعال خواهند بود. با ۱۶هزار تختی که به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور اضافه شده است، تخت‌های اقامتینیز به ۵۳۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده است.

شالبافیان با اشاره به تقارن ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان، بیان کرد: همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، الگوی متفاوتی درسفرها اتخاذ شده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر افزود: از دو ماه گذشته، سفرهای داخلی فعال و از هفته گذشته نیز سفرها با حجم قابلتوجهی آغاز شده است. در این زمینه تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است.

او ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی را امری بدیهی و لازم‌الاجرا عنوان و تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در این راستا پیشگام بوده است. همچنین در راستای رعایت و صیانت از ارزش‌های اجتماعی، بخش خصوصی برخیاستان‌ها دغدغه‌مند هستند و در صورت لزوم تذکر داده می‌شود.

معاون گردشگری کشور در ارتباط با تعطیلی برخی اماکن اقامتی که به تازگی انجام شده است، بیان کرد: نباید برخی استثنائات‌، وجههگردشگری را تحت تاثیر قرار دهد. در حوزه گردشگری هماهنگی‌ها نزدیک‌ است و برای رفع مشکل مواردی محدودی هم‌ که پیش آمده،پیگیر خواهیم بود. همچنین همکاران استانی برای احقاق حقوق مسافران و فعالان‌گردشگری فعال هستند.

شالبافیان تاکید کرد: صیانت از سلامت اجتماعی، فرهنگ‌سازی و همگانی کردن ارزش‌های اجتماعی بر عهده همه ماست و فعالان‌گردشگری در این باره از پیشگامان بوده‌اند. تضمین سلامت اجتماعی و پاسداری از وجهه گردشگری و حمایت از فعالان‌حوزه‌ گردشگریوظیفه‌ وزارتخانه است که صیانت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.