رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش سرولوژی دام در دامپزشکی کرمانشاه انجام می‌شود.

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با توجه نزدیکی کرمانشاه به مرز عراق و همچنین شیوه دامپروری در استان کرمانشاه که به شکل سنتی و عشایری است بنابراین نیاز به واکسیناسیون دام‌ها ضروری خواهد بود.

وی گفت: حدود ۴۰ درصد دام‌های استان کرمانشاه متعلق به عشایری هستند که به استان‌های همجوار مانند ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می‌کنند به همین خاطر لازم است این جمعیت مورد رصد، پایش و مراقبت قرار گیرد لذا یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا برای حفظ سلامت دام و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام انجام میشود، واکسیناسیون است.

وی افزود: سالانه حدود ۱۳ میلیون نوبت سر انواع واکسن به شکل رایگان برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان، بروسلوز، لمپی اسکین، هاری و.. برای دام‌های سطح استان انجام می‌شود.

همتی با بیان اینکه علاوه بر واکسیناسیون اقداماتی نظیر مراقبت و پایش بیماری، بازدید از واحد‌های دامی انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین آزمایش‌های غربالگری مانند تست‌های سرولوژی دام در زمینه بیماری‌های بروسلوز، سل، مش‌مشه سالانه به تعداد ۱۰۰ هزار مورد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای کنترل و مبارزه با انگل‌های دامی نیز سالانه بیش از ۲ میلیون مترمربع جایگاه دامی و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام به صورت رایگان سم‌پاشی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.