مهمترین فعالیت‌های دانشگاه تهران در ۱۴۰۱

رئیس دانشگاه تهران ضمن تشریح مهمترین فعالیت‌های دانشگاه تهران در ۱۴۰۱ از جهش بزرگ در حمایت از حوزه پژوهش و فناوری و همچنین ایجاد زیرساخت های مهارت‌آموزی و کارورزی دانشجویان خبر داد.

 سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پیامی که در مطلع روزشمار سال ۱۴۰۲ دانشگاه تهران منتشر شده، به ذکر فرازهایی از مهمترین اقدامات انجام‌شده در دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ پرداخته است.

متن پیام رئیس دانشگاه تهران به این شرح است:

«بسمه تعالی

سال ۱۴۰۱ هجری شمسی برای ما دانشگاهیان در سراسر میهن اسلامی از جمله در دانشگاه تهران، اولین سالی بود که دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه پس از دو سال آموزش غیرحضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بالاخره یکسال کامل حضوری بودن آموزش را که حقیقتاً مایه سرزندگی و نشاط محیط دانشگاه است، تجربه کردند.

بازگرداندن سازوکارهای آموزش حضوری که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ مورد آزمون و خطا قرار گرفته و همچنان در مسیر اصلاح و تکمیل بود، فراز و نشیب بسیاری بر مدیریت دانشگاه و دست‌اندرکاران اجرایی تحمیل می‌کردند، لکن استقبال پرشور دانشجویان از اولین روز آموزش حضوری در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ که به اذعان همکاران دانشگاهی در تمامی سالیان گذشته‌اش نظیر نداشته است، اراده مدیریت دانشگاه به منظور هر چه باکیفیت‌تر برگزار شدن آموزش حضوری را دوچندان می‌کند؛ چه اینکه بازتاب روایت به ثمر نشستن پرقدرت آموزش حضوری در نماد آموزش عالی ایران، الگویی برای سایر دانشگاه‌های کشور شد.

خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ ایجاد شد

جبران تضییعات و مدیریت شرایطی که وقفه دو ساله آموزش حضوری بر جامعه دانشجویی تحمیل کرده بود، نیازمند همت مضاعف، برنامه‌ریزی جامع و اتخاذ رویکردی همه‌جانبه برای مواجهه با نسلی از دانشجویان بود که بعضاً تمام و یا حداقل نیمی از دوران تحصیل خود را از راه دور گذرانده و فرصت بهره‌گیری از محیط دانشگاه به منظور طی کردن صحیح فرآیند جامعه‌پذیری را از دست داده بودند.

این شرایط وقتی در کنار نبرد فرهنگی رسانه‌ای ماه‌های آغازین نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ که حقیقتاً جنگی چندوجهی با ماهیتی شناختی بود، قرار گرفت، شرایط را پیچیده‌تر نیز می‌نمود؛ اما خانواده بزرگ دانشگاه تهران که از طیف‌های فکری، سیاسی و فرهنگی مختلفی تشکیل شده و به نوعی تکثر سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی را بازنمایی می‌کند، در سالی که گذشت، نشان داد که می‌توان ضمن احترام به دیدگاه‌های تمامی ذینفعان، با گفتگوی عالمانه، نهاد دانشگاه را مرجعیتی دوچندان بخشید.

ایجاد «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک نهاد جدید که می‌خواهد مرکزی برای نقد و تحلیل مسائل حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با حضور اساتید رشته‌ها و تخصص‌های مختلف از رویکردهای فکری و سیاسی متفاوت باشد، در همین راستا بود.

دستیابی به ۶۰ عنوان برتر مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور

در میانه میدان جهاد علمی، وقتی اخباری نظیر رشد مستمر دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی، قهرمانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران در بزرگترین رویداد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور، دستیابی به ۶۰ عنوان برتر مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور توسط دانشجویان دانشگاه تهران و روند رو به رشد حضور اساتید دانشگاه تهران در جمع پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر دنیا به گوش می‌رسید، انگیزه‌ها برای تلاش مضاعف جهت تحقق شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» دوچندان می‌شد.

سال ۱۴۰۱ هجری شمسی برای دانشگاه تهران علاوه بر حفظ و بهینه‌سازی موجودی‌ها، سال رویش‌های جدید و اقدامات تاسیسی بود؛ به گونه‌ای که اولین دوره پذیرش دانشجو و جذب اولین اعضای هیات علمی در سه دانشکده تازه تاسیس «حکمرانی»، «تجارت و مالیه» و «گردشگری» آغاز شد. علاوه بر این، دو پردیس بین‌المللی جدید، یکی در شمال و دیگری در جنوب کشور با عناوین پردیس‌های بین‌المللی کاسپین و خلیج فارس راه‌اندازی شد. همچنین گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران به دانشکده ارتقا پیدا کرد و فضای فیزیکی جدید آن نیز به مرحله بهره‌برداری رسید.

جهش بزرگ در تامین زیرساخت‌ها و حمایت‌ها از حوزه پژوهش و فناوری

دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ در عرصه تامین زیرساخت‌ها و حمایت‌ها از حوزه پژوهش و فناوری از یک جهش بزرگ برخوردار شد؛ به گونه‌ای که تنها در حوزه حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی که نیروهای محرک جهاد علمی کشور محسوب می‌شوند، شاهد افزایش ۱۰ برابری مبلغ حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بوده و رشد صد درصدی مبلغ گرنت اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران رقم خورد.

علاوه بر این، تأمین تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران توسط بانک عامل با استفاده از اعتبارات فاینانس تبصره ۳ بودجه عمومی کل کشور سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار، یکی از اقدامات اساسی در زمینه ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه تهران بود که در سال ۱۴۰۱ کلید خورد. همچنین افتتاح باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران با حضور ۱۰۰ استاد برجسته دانشگاه به منظور حمایت ویژه از ایشان که با هدف ارتقای مرجعیت علمی دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، از دیگر نهادسازی‌های جدید دانشگاه تهران بود.

زیرساخت‌های مهارت‌آموزی و کارورزی عملیاتی شد

در زمینه چابک‌سازی و ارتقای حوزه آموزشی در دانشگاه تهران، واگذاری اختیارات ستاد دانشگاه به دانشکدگان، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در حوزه ۳۷ موضوع و فرآیند آموزشی آغاز شده و به منظور اجرای بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران، زیرساخت‌های مهارت‌آموزی و کارورزی دانشجویان را با به میدان آوردن ظرفیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر و ایجاد اردوگاه مهارت‌آموزی عملیاتی کردیم.

نگاه دانشگاه تهران به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ با توجه به شعار سال، نگاهی ویژه و استراتژیک بود. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رشد صد درصدی پیدا کرد و فضای فیزیکی به متراژ حدود ۲۲ هزار مترمربع به منظور عضویت و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان جدید در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تامین شد که ایجاد این زیرساخت به رشد تصاعدی تعداد شرکت‌های مستقر منجر خواهد شد.

همچنین تصمیم بزرگ بهسازی و کارآمدسازی املاک واقع در طرح توسعه دانشگاه که بعضاً سال‌ها بلاتکلیف رها شده بودند نیز در سال ۱۴۰۱ اخذ و مقرر شد که اکثریت اماکن دانشگاه تهران در طرح توسعه به منظور استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار پارک علم و فناوری قرار گیرد.

احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی کلید خورد

آغاز احداث مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار به منظور ارائه توأمان آموزش‌های تئوریک و مهارت‌های عملی کسب‌وکارهای کارآفرینانه به دانشجویان و تقویت مهارت‌های کارآفرینانه و مهارت‌های رهبری مدیران موجود در کسب‌وکارها و همچنین کلید خوردن احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشگاه تهران به منظور ایجاد فضاهای جدید برای اساتید و دانشجویان علاقمند به فعالیت‌های نوآورانه و تجاری‌سازی، از دیگر فعالیت‌ها در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین بود.

حفظ و گسترش مرجعیت دانشگاه‌ها علاوه بر همه این تلاش‌ها و اقدامات که فقط مهمترین عناوین آن در این مجال مورد اشاره قرار گرفته است، نیازمند امعان نظر نسبت به دانشگاه در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور نیز است که در این راستا ارتقای وضعیت معیشتی اعضای هیأت علمی، ارتقای امکانات رفاهی برای دانشجویان و رسیدگی به مطالبات کارکنان دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ به عنوان مهمترین سرفصل‌ها در چارچوب حفظ کرامت و منزلت دانشگاهیان و تحقق رشد علمی کشور از سوی مدیریت دانشگاه تهران مورد پیگیری قرار گرفت و با تدبیر رئیس‌جمهور، حمایت‌های بی‌شائبه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همراهی‌های رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در خانه ملت، تصویب لایحه دولت برای ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی و برداشتن سقف آن، احقاق حقوق از دست رفته ایشان و جبران کاهشی که در حقوق اعضای هیأت علمی اتفاق افتاده بود، محقق شد. همچنین جهت تامین ۲ هزار مسکن برای اعضای هیات علمی و نخبگان دانشگاه تهران، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه تهران و بنیاد ملی نخبگان منعقد گشت.

در این مجال، از یکایک دانشگاهیان، دولتمردان، نیکوکاران و دانش‌دوستانی که به هر نحو ممکن در سال ۱۴۰۱، دانشگاه تهران را برای هر چه بهتر چرخیدن چرخ‌های نماد آموزش عالی ایران یاری رساندند، سپاسگزاری می‌کنم و به رهبر حکیم انقلاب اسلامی اطمینان می‌دهم که دانشگاه تهران مصمم‌تر از گذشته، مرزهای دانش را درخواهد نوردید و در دستیابی ایران اسلامی به قله‌های پیشرفت، نقش تمدن‌سازی خود را ایفا خواهد کرد.

اکنون که در آستانه بهاری دیگر قرار گرفته‌ایم، همزمانی طلیعه بهار طبیعت با ماه رمضان، ماه «بهار قرآن» را که برای اهل ایمان همچون نشانه و ندایی از فرصت‌های تغییر، دگرگونی، تکامل معنوی، امیدواری و رشد در دوران حیات است را تبریک عرض کرده و از صمیم قلب آرزوی سلامتی، سعادت، نیک‌بختی و بهروزی برای خانواده بزرگ دانشگاه تهران و ملت عزیز ایران دارم. برکات و فیوضات این ایام گوارای وجودتان باد.

سید محمد مقیمی

منبع: دانشگاه تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار