۱۲ مکان دیدنی تهران در نوروز

تهران از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که در نوروز به‌واسطه آب‌وهوای مطبوع و تراکم کمتر جمعیت، جلوه‌ای دوچندان می‌یابند.

هیچ‌یک از شهروندان تهرانی که در نوروز به خارج از تهران سفر می‌کنند، فرصت گردشگری در پایتخت زیبا را پیدا نمی‌کنند؛ فرصت بازدید از تهران در نوروز و لذت بردن از همه زیبایی‌های این کلان‌شهر به دور از ترافیک و آلودگی هوا نصیب مسافران نوروزی و شهروندان تهرانی خواهد شد که در این ایام از تهران خارج نمی‌شوند.

تهران یکی از ویژه‌ترین استان‌های کشور و دارای طبیعتی بکر و کم‌نظیر با جاذبه‌ها و اماکن فرهنگی دیدنی و غنی است. در این مطلب نگاهی گذرا به جاذبه‌های گردشگری تهران داریم. روایت تهران‌گردان از گردش در پایتخت، توصیفی فراتر از تمرکز برج و باروها، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و ترافیک تهران است. تحمل سختی‌های پایتخت‌نشینی با وجود جا‌های دیدنی، زیارتی و تفریحی رنگ دیگری پیدا کرده است و سال‌ها است استان تهران، در گروه مکان‌های انتخابی گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی، هنری، اماکن تاریخی و فرهنگی، مراکز ورزشی و تفرجگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی، بازار‌ها و مراکز تجاری بزرگ، جاذبه‌هایی هستند که هرسال بهار گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی پایتخت روانه می‌کند.

۱. کاخ گلستان؛ نگین کاخ‌های پایتخت

نگین کاخ‌های پایتخت

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

ساعات بازدید: در بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ (فروش بلیط ۶ ماهه اول سال تا ساعت ۱۷:۳۰) و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ (فروش بلیط ۶ ماهه اول سال تا ساعت ۱۶:۰۰)

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به‌جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بنا‌های پایتخت دویست‌ساله ایران است. سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به روزگار صفویه باز می‌شود. بخش‌های مختلف این مجموعه در حال حاضر شامل ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره‌خانه، تالار برلیان یا سفره‌خانه، تالار برلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه است.

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بنا‌ها است که در میدان ارگ تهران قرار دارد. بنا‌های این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده است. کاخ گلستان در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. این اثر شانزدهمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می‌گیرد. کاخ گلستان فضایی از ارگ سلطنتی تاریخی بوده است.

۲. کاخ موزه سعدآباد

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ موزه سعدآباد

ساعات بازدید: در بهار و تابستان از شنبه تا جمعه (هرروز) از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۴۵ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷) و در پاییز و زمستان از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ (فروش بلیط تا ساعت ۱۵:۳۰)

مجموعه کاخ سعدآباد که امروزه به‌عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، در شمالی‌ترین، بلندترین و خوش آب‌وهوا‌ترین بخش تهران در مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار واقع شده است. این مجموعه دارای جنگل طبیعی، چشمه سار، باغستان، گلخانه و خیابان پوشیده از گل و درخت است. این مجموعه با داشتن ۱۸ کاخ متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است و با هشت ورودی، بزرگ‌ترین و یکی از زیباترین کاخ موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بنا‌ها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بنا‌ها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده است. محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید. قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی است که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسید. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی است که متعلق به کوچک‌ترین دختر محمدرضا پهلوی بود.

کاخ‌موزه سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

۳. سردر باغ ملی؛ نماد تاریخی تهران قدیم

آدرس: تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

نماد تاریخی تهران قدیم

سردر باغ ملی طی سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی، به‌عنوان دروازه ورود به میدان مشق احداث شد که محوطه‌ای نظامی و در اختیار قشون بود. مدتی پس از ساخت دروازه، فکر ایجاد اولین باغ عمومی شهر تهران به نام باغ ملی، در اراضی داخل میدان مشق، مطرح شد و بعد از تهیه طرح، به اجرا درآمد. سپس نام دروازه میدان مشق به سردر باغ ملی تغییر یافت.

باغ ملی چند سالی بیشتر به جا نماند و در محوطه آن وزارت امور خارجه، کتاب خانه ملی و موزه ایران باستان را ساختند؛ اما نام این باغ بر سردر میدان مشق باقی ماند و مردم سردر باغ ملی را به‌عنوان نماد تاریخ معاصر تهران و معماری خاص تهران قدیم می‌شناسند.

۴. باغ پرندگان

آدرس: شمال شرق تهران، پارک جنگلی لویزان

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰،

باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. در دل این باغ بزرگ، مسیر‌ها به شکلی پیچ‌درپیچ طراحی شده‌اند.

باغ پرندگان تهران در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول که هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده، به نام «دشتچر» نام‌گذاری شده و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و «آبچر» نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد، توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد.

۵. کاخ نیاوران

آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

ساعات بازدید:

ساعت کار موزه‌ها در بهار و تابستان از ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ (ساعت کار گیشه فروش بلیط موزه‌ها از ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰)

ساعت کار موزه‌ها در پاییز و زمستان ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ (ساعت کار گیشه فروش بلیط موزه‌ها: ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰)

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از سه کاخ اصلی تهران است که دیدن آن در حال و هوای بهاری نوروز خالی از لطف نیست. این کاخ در یکی از خوش آب و هواترین مناطق پایتخت قرار دارد. در روز‌های بهاری سال جدید، بازدید از این کاخ بسیار لذت‌بخش است.

بنا‌های مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. در داخل این کاخ دو بنا و کاخ دیگر به نام‌های کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمد شاهی قرار دارد و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از کاخ موزه‌های تهران با مجموعه نفیسی از اشیای سلطنتی قرار دارد.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران، در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است.

۶. موزه مقدم

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها و ایام سوگواری از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰،

موزه مقدم

موزه مقدم یکی از بنا‌های تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری میشوند، ارزش بسیار بالایی دارد. موزه مقدم دانشگاه تهران یا به عبارتی خانه مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک، است.

۷. باغ ایرانی تهران؛ خلوتگاهی برای آرامش پایتخت‌نشینان

آدرس: تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

باغ ایرانی تهران

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جا‌های دیدنی تهران است که در «ده ونک» قرار دارد و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی شده است. کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای مطالعه بانوان و آقایان در مرکز این بوستان قرار دارد و از مکان‌های بسیار زیبا در ایام نوروز تهران به شمار می‌رود.

۸. برج میلاد

آدرس: تهران، میان بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج

ساعات بازدید: ساعت بازدید همه‌روزه در ۶ ماه اول سال ۱۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ و در ۶ ماه دوم ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ است

برج میلاد

برج میلاد یک برج چندمنظوره است که در منطقه ۲ تهران و در جنوب شهرک غرب و شمال گیشا ساخته شد. این برج ششمین برج بلند دنیا است و از نظر وسعت کاربری سازه راس بنا، با ۱۳ هزار متر مربع، وسیع‌ترین بنا در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا را دارد. برج میلاد، برج مخابراتی چندمنظوره‌ای است که با ارتفاع ۴۳۵ متر به‌عنوان بلندترین برج مخابراتی ایران محسوب می‌شود. برج میلاد امکانات و کاربری‌های بسیاری دارد؛ از جمله کاربری‌های مجموعه برج میلاد می‌توان به مخابرات، رستوران، رصدخانه، کاربری تجاری، مراکز همایش برج میلاد، سالن‌های کنفرانس، هتل و مراکز گردشگری و نمایشگاهی اشاره کرد.

۹. پل طبیعت

آدرس: تهران، بزرگراه مدرس

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

پل طبیعت

پل طبیعت از زیباترین پل‌های گردشگری و مدرن کشور است که روی اتوبان مدرس قرار گرفته و زیبایی خاصی به‌ویژه در شب به این بخش از شهر تهران بخشیده است. پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هر روز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.

۱۰. امام زاده صالح و تجریش

آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

امام زاده صالح و تجریش

تجریش یکی از خاطره‌انگیز و قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که در سال‌های گذشته با رسیدن مترو و نوسازی بازار‌های آن، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تهران هم شناخته می‌شود. بازار تجریش از جمله قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده؛ به‌طوری که حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند و در واقع نمونه کوچکی از بازار تهران است. این بازار به‌صورت سرپوشیده ساخته شده و دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند. بازار تجریش همانند تمامی بازار‌های سنتی دارای مسجد و حسینیه بوده و از سوق‌های کوچکی تشکیل شده است که قدم زدن در آن این فضا‌های زیبا را به‌آرامی برای گردشگران به نمایش در می‌آورد.

یکی از شاخصه‌های اصلی این منطقه، امامزاده صالحمحسوب می‌شود که در میدان تجریش قرار گرفته است. این مکان مذهبی را هسته اصلی برای شکل‌گیری منطقه تجریش عنوان می‌کنند.

۱۱. عمارت مسعودیه؛ بهشت تهران قدیم

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان

ساعات بازدید: از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰،

بهشت تهران قدیم

اواخر شهریور ماه ۱۳۹۰ بود که به ناگهان نام ساختمان گمنام خیابان اکباتان، به خبرگزاری‌های پرمخاطب راه یافت. واسطۀ این شهرت، برگزاری پانزدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه تهران بود. در آن شب حیاط مقابل عمارت دیوانخانه گوش تا گوش پر از هنرمندان و هنردوستانی بود که جز شرکت در گردهمایی بزرگداشت رویدادی سینمایی، جنب و جوشی بی‌سابقه به عمارت بی‌سروصدا و تاریخی مسعودیه بخشیده بودند.

عمارت مسعودیه مربوط به مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۵ قمری بنا شده است. این بنا در محله دولت تهران قدیم قرار دارد که در حال حاضر بخش‌هایی از آن در خیابان اکباتان و ملت فعلی واقع شده است. این عمارت در زمینی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع بنا شده و در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی است.

۱۲. برج آزادی

آدرس: تهران، میدان آزادی

ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها و ایام سوگواری از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰،

برج آزادی

برج آزادی نماد تهران و دروازه غربی ورود به پایتخت به شمار می‌رود. این برج یکی از بنا‌هایی است که اکثر ایرانی‌ها آن را از نزدیک دیده‌اند. این برج معروف و زیبا قبل از انقلاب اسلامی ایران با نام برج شهیاد شناخته می‌شد و پس از انقلاب نام آن به برج آزادی تغییر کرد. هر گردشگری که به تهران سفر می‌کند و حتی بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر که ساکن تهران هستند، از برج آزادی بازدید می‌کنند. این برج زیبا هم به‌عنوان یک المان شهری و هم دارای فضا‌های معماری بسیار زیبا و کاربردی همچون موزه کتابخانه سالن‌های چند منظوره و... است که کجارو نیز در ویدیویی مستند از این برج موزه آن را به تفصیل نمایش داده است.

برج آزادی در میدان آزادی تهران قرار دارد. میدان آزادی از غرب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به خیابان آزادی، از جنوب به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه جناح محدود شده است.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.