تاثیر ژن‌ در ناباروری غیرقابل توضیح در زنان

گروهی از محققان به تازگی اظهار کردند نتایج مطالعه آن ها نشان می‌دهد که ناباروری غیرقابل توضیح در زنان با ژن‌هایی مرتبط است که باعث سرطان و بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند.

ناباروری از هر هفت زوج در بریتانیا یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در حدود ۳۰ درصد موارد، علت آن غیرقابل توضیح است. حال نتایج یک مطالعه جدید ارتباط بین ناباروری و انواع ژنی که می‌تواند باعث بیماری قلبی، سرطان و پارکینسون شود را روشن کرده است.

یافته‌های این مطالعه جدید نشان می‌دهد که حدود ۱۷ درصد از زنان مبتلا به ناباروری غیرقابل توضیح، دارای ژن‌هایی هستند که باعث بیماری‌هایی از جمله سرطان می‌شوند.

در این مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، محققان گفتند: یافته‌های ما از ارتباط ژنتیکی بین ناباروری و بیماری‌های پزشکی آینده حمایت می‌کند.

ارتباط بین ناباروری و برخی بیماری‌ها قبلاً ثابت شده بود. هم مردان و هم زنان مبتلا به ناباروری در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان هستند. آنچه قبلاً ثابت نشده بود این بود که آیا بیماران مبتلا به بیماری ژنتیکی مستعد ناباروری هستند یا خیر.«بیماری پزشکی آینده» در این مورد به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که در نتیجه انواع ژن‌ها به وجود می‌آیند.

محققان کالج پزشکی جورجیا در ایالات متحده دریافتند که ۶.۶ درصد از زنان مورد مطالعه دارای ۵۹ ژن که «medically actionable یا از نظر پزشکی قابل اقدام» نامیده می‌شوند، بودند.

این بدان معنی است که آن‌ها احتمالاً باعث بیماری‌هایی مانند سرطان یا بیماری قلبی می‌شوند، که در آن شیوه زندگی یا مداخلات پزشکی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به آنها را کاهش دهد.

در مقایسه، بین دو تا ۲.۵ درصد از جمعیت عمومی دارای انواع این ژن‌ها هستند.

۱۰ درصد دیگر از زنان ناباروری که مورد مطالعه قرار گرفتند، دارای گونه‌های ژنی بودند که باعث بیماری‌هایی مانند پارکینسون می‌شد که نمی‌توان برای کاهش خطر ابتلا به آن اقدامی انجام داد.

محققان ژن‌های ۱۹۷ زن ۱۸ تا ۴۰ساله مبتلا به ناباروری غیرقابل توضیح را توالی‌یابی کردند تا به دنبال انواع ژن‌هایی باشند که شناخته شده یا مشکوک به ایجاد بیماری هستند.

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که ناباروری ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در انگلستان تخمین زده می‌شود که ۱۵ درصد از زوج‌های دگرجنسگرا تحت تأثیر ناباروری قرار دارند. در حدود ۳۰ درصد موارد، علت ناباروری غیر قابل توضیح است.

دو نوع ژنی که در این مطالعه بیشتر یافت شد، آن‌هایی بودند که باعث بیماری قلبی و سرطان می‌شدند. محققان گفتند در این مرحله آزمایش ژنتیکی را برای زنان مبتلا به ناباروری غیرقابل توضیح توصیه نمی‌کنند، اما اگر تحقیقات بیشتر این یافته‌ها را تأیید کند، ممکن است در آینده این امر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: اسکای

برچسب ها: ناباروری ، تاثیر ژن‌
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار