کاوش در تپه پیرزاد شهرسوخته در شمال سیستان وبلوچستان

دانشجویان باستان شناسی و باستان سنجی و معماری دانشگاه زابل با کاوش در تپه پیرزاد شهرسوخته به نتایج خوبی دست یافتند.

نتایج بدست آمده از فصل اول کاوش باستان شناسان در تپه پیر یکی از محوطه‌های اقماری شهرسوخته یادگاری‌هایی از تمدن و تاریخ پنج هزار ساله شهرسوخته را به همراه داشت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی و مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه زابل گفت: در این محوطه علاوه بر شواهد استقراری، شواهد فعالیت‌های صنعتی همچون سفالگری، فلزگری، ساخت ظروف و ابزار سنگی وساخت مهره‌های زینتی نیز به دست امده است.

علایی مقدم با بیان اینکه این کاوش به منظور آموزش دانشجویان باستان شناسی و باستان سنجی دانشگاه زابل انجام شده است افزود: تپه پیر سیستان یکی از محوطه‌های دشت جنوب سیستان است که در حوزه قلعه رستم سیستان و حوضه آبریز رود بیابان قرار دارد.

وی با بیان‌اینکه در حال حاضرجاده زاهدان-زابل از حدود ۴ کیلومتری غرب این تپه عبور می‌کند افزود: سطح تپه پیر سیستان به ابعاد ۹۵×۷۰ متر و ارتفاع ۷ متر با لایه‌ای از سفال پوشیده شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی دانشگاه زابل ادامه داد: دراولین فصل کاوش در این محوطه، دو کارگاه افقی در شمال محوطه به ابعاد ۶در۸ متر و لایه نگاری ایجاد شده است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه معماری این دوره‌ها خشتی بوده و ویژگی بارز آن اتاق‌های کوچک و راهروی‌های پیرامونی است تصریح‌کرد: مطالعات اولیه بیانگر آن است که تپه پیر از نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد تا اوایل هزاره دوم پیش از میلاد دارای شواهد استقراری است و پس از ان متروک می‌شود و دوباره به صورت استقرار موقت عشایر و دامداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار