جبیر، نگین بیابان‌های مرکزی ایران

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد جبیر Gazella bennettii را نگین بیابان‌های مرکزی ایران معرفی کرد.

حجت دهقان رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد در این باره گفت: جبیر گونه‌ای است از خانواده گاوسانان و راسته زوج‌سمان، که شباهت زیادی به آهو دارد.

او افزود: طول سر و تنه در این گونه بین ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر و همچنین وزن آن بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرمی باشد.

به گفته دهقان تفاوت اصلی آهو با جبیر در این است که جنس ماده آهو شاخ ندارد، اما در جبیر هر دو جنس شاخ دارند، ولی شاخ نر‌ها بزرگتر است و امتداد شاخ‌ها نیز تا حدی موازی و نوک شاخ‌ها مختصری به طرف داخل مایل است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد گفت: همچنین جثه این حیوان از آهو کوچکتر و ظریفتر و رنگ بدن پررنگتر و تیره‌تر است.

او افزود: جبیر روزگرد است، ولی گاهی شب‌ها نیز به چرا میرود و به دلیل زندگی در مناطق بیابانی، گله‌های بزرگی را تشکیل نمی‌دهد و این حیوان نسبت به شرایط دشوار بیابان سازش خوبی یافته و می‌تواند آب مورد نیاز خود را از گیاهان و شبنم تأمین کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
سلام امیدوارم که مسئولین محیط زیست چنان فرهنگ سازی کنند که خود مرد پاسدار و مسئول حفظ محیط زیست باشند و جلو عده ای نا آگاه گرفته شود که بی رحمان دست به نابودی محیط زیست میزنند و از مسئولین محیط زیست هم خواهشمندم مجوز شکار در این سالهای خشک سالی صادر نکنند و من شاید فیلمی در فضازی مجازی بود که با مجوز خود محیط زیست تعدادی از کشاورزهای عربی در فصل شکار ممنون در پارک کرمان با اسلحه پیشرفت چنان دست به کشتار حیوانات در محیط زیست زده بودند که دل هر انسانی بدرد می آمد و امیدوارم که دیگر تکرار نشود که زیانهای جبران ناپذیری خواهد داشت
آخرین اخبار