نگاهی به سینمای آذر ماه؛

۵۷۸ فیلم خارجی متقاضی حضور در «فجر ۴۱»

در این گزارش اتفاقات و برنامه‌های گوناگون سینما در آذر ماه ۱۴۰۱ سال گذشته را بخوانید.

آذر ماه ۱۴۰۱  شاهد اتفاقات و برنامه‌های گوناگونی در سینما بودیم که در مورد هر یک از مهمترین و پر بیننده‌ترین برنامه‌ها مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

علی اوجی «سلوک» را تهیه می‌کند

فیلم‌نامه‌ها «کافه تایپ» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمد حسن معصومی کوهستانی (خسرو معصومی)، «سلوک» به تهیه‌کنندگی علی اوجی، کارگردانی و نویسندگی عباس رافعی (تغییر تهیه کننده از عباس رافعی به علی اوجی)، «نبرد غیرممکن» به تهیه‌کنندگی امیر سماواتی، کارگردانی و نویسندگی حمید بهمنی پروانه ساخت گرفتند.

همچنین انیمیشن «ببعی قهرمان» به تهیه‌کنندگی محمد مهدی مشکوری، کارگردانی میثم حسینی و نویسندگی عبداله ملکی دیزج، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کرد.

«جزیره فضایی» از ۲۹ آذر اکران می‌شود

فیلم سینمایی «جزیره فضایی» (تورنادو ۲) از روز سه‌شنبه ۲۹ آذر در سینما‌های سراسر کشور به سرگروهی پردیس سینمایی کورش اکران می‌شود و به تازگی از پوستر این فیلم رونمایی شده است.

«جزیره فضایی» (تورنادو ۲) یک فیلم شاد کودکانه و خانوادگی است و با حضور بازیگرانی همچون اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، ارسلان قاسمی، الناز حبیبی، راستین عزیزپور، امیررضا احمدی، نگار نافذ، محمدمهدی ایرانی، عباس جمشیدی‌فر، امیر رونقی، وحید نفر، فرزانه زهره وند، هادی نجفی امامی و محسن رستمی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امید در مسطح فضایی تیانا جامانده است و به خاطر علاقه‌اش به دختر پادشاه تیانا (شیمبا) قصد برگشت ندارد، اما دستگاه تصویری سفینه تورنادو آلارم می‌دهد.»

فیلم «پاکول» پروانه نمایش گرفت

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «پاکول» به تهیه‌کنندگی غلامرضا آزادی و کارگردانی نوید ابدان اسماعیلی، موافقت کرد.

رضا اخلاقی، نادر فلاح، صحرا اسداللهی، توماج دانش بهزادی، متین حیدرنیا، سیروس همتی، علیرضا مهران، محیا راحت طلب، محمود نظرعلیان، اسدالله یکتا، مریم فرجی، آرمان میرزایی، حنانه آجرلو، دریا سیاوشی، لیلا فرداد، آزاده عطاپور و افسانه بایگان بازیگران این فیلم سینمایی هستند که موضوعی اجتماعی دارد.

آقای فرخ‌نژاد! این ارتفاع، پست است

روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی کشور در واکنش به پست‌های اینستاگرامی حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما درباره ناآرامی‌های اخیر، یادداشتی را منتشر کرد؛ و خطاب به او تأکید کرد؛ «حنای شما دیگر رنگی ندارد.»

پوستر «برزخی‌ها» رونمایی شد

در آستانه آغاز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از پوستر و تیزر مستند «برزخی‌ها» رونمایی شد. این مستند که به کارگردانی عارف افشار در بخش مسابقه ملی «سینما حقیقت» حضور دارد، به بررسی حواشی و اتفاقات اولین فیلم توقیفی سینمای ایران می‌پردازد. طراحی این پوستر را محمدرضا بیاتی انجام داده است.

مستند «برزخی‌ها» در باشگاه رویاد تولید شده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.۲۰ مستند کوتاه و ۱۵ مستند نیمه‌بلند «سینماحقیقت» معرفی شدنداسامی ۲۰ مستند کوتاه و ۱۵ مستند نیمه‌بلند راه یافته به بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.

۵۷۸ فیلم خارجی متقاضی حضور در «فجر ۴۱»

ثبت نام بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده بود، تا پایان هفته گذشته ادامه داشت و در مجموع ۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل شامل سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای کشور‌های آسیایی – اسلامی) شدند.

علاوه‌بر ایران کشور‌های ایتالیا، مالزی، سنگاپور، پرتغال، روسیه، چین، قرقیزستان، آرژانتین، هند، شیلی، تاجیکستان، استونی، لتونی، هلند، ایرلند، آلمان، استرالیا، بنگلادش، کانادا، لهستان، انگلستان، ترکیه، میانمار، سوئیس، بلژیک، فرانسه، اندونزی، رومانی، اوکراین، دانمارک، لوکزامبورگ، سوئد، عراق، هنگ کنگ، مولداوی، ارمنستان، یونان، مغولستان، ژاپن، قزاقستان، چک، آذربایجان، مکزیک، آمریکا، اسپانیا، بلغارستان، برزیل، بلاروس، سریلانکا، تونس، گرجستان، صربستان، دومینیکا، کره جنوبی، لیتوانی، مصر، سوریه، عمان، تایوان، لبنان، مراکش، فنلاند، کویت، مقدونیه، کامبوج، قطر، نروژ، اتریش، ویتنام، تایلند و ایسلند آثارشان را برای حضور در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره ثبت کرده‌اند.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.

اولین کارگاه جشنواره فیلم «۱۰۰» برگزار شد

اولین کارگاه آموزشی سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» از سلسله کارگاه‌های آموزشی این دوره با عنوان «تولید فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای» با تدریس محمدرضا خردمندان در زنجان برگزار شد.

آذر ماه

این کارگاه با مروری بر طراحی ایده و فیلمنامه و کارگردانی توسط سیدمحمدرضا خردمندان کارگردان سینما و تلویزیون برای جمعی از هنرجویان و فیلمسازان جوان استان توسط حوزه هنری استان زنجان برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه که در تاریخ دوم و سوم آذرماه در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی استان زنجان و با حضور بیش از ۷۵ نفر از علاقه‌مندان به فیلمسازی برگزار شد، بخشی از طرح‌ها و فیلمنامه‌های کوتاه هنرجویان جوان مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا خردمندان علاوه بر پرداختن به مباحث و تکنیک‌های رسیدن به یک فیلمنامه ۱۰۰ و کارگردانی آن، نمونه‌هایی از فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مرتبط با موضوع را نیز نمایش داد. همچنین در دومین روز این کارگاه هنرجویان و فیلمسازان جوان استان با نظارت این کارگردان جوان در جریان انجام یک کار گروهی و کارگاهی اقدام به تولید یک فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه کردند.

۳۶ هزار دانش‌آموز «لوپتو» را دیدند

با گذشت قریب به یک ماه از آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو»، فروش این انیمیشن با تکیه بر جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و دانش‌آموز از سراسر کشور، به مرز فروش ۵ میلیارد تومان رسیده است.

«لوپتو» همزمان با شروع سال تحصیلی تمرکز ویژه‌ای بر اکران‌های مدارس کرد و طبق آمار سهم دانش‌آموزان سراسر کشور از فروش این انیمیشن ۳۶ هزار مخاطب و ۷.۶۰٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال بوده که به عبارتی برابر با ۲۰% مخاطبان و ۱۶% فروش آن است.

این انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه، تاکنون ۱۵۰۰ سانس اکران دانش‌آموزی در سراسر کشور داشته است. استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شهرکرد پیشتاز میزان استقبال مدارس از این انیمیشن بوده‌اند.

عیادت مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ابوالفضل پورعرب

سید مجید پوراحمدی به همراه نیکنام حسینی پور، مشاور صندوق اعتباری هنر، عصر جمعه ۴ آذر به دیدار ابوالفضل پورعرب رفت و پیگیر روند درمانی این هنرمند محبوب شد.

آذر ماه

مدیرعامل صندوق اعتباری در این دیدار ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای این بازیگر آرزوی سلامتی کرد.وی ضمن تجلیل از فعالیت‌های ارزشمند این هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: مردم ایران همواره قدردان کسانی هستند که در راه اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین گام برمی‌دارند. ابوالفضل پورعرب چهره‌ای است که سال‌ها در قاب تصویر روایتگر غم و شادی هموطنانش است و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم ایران دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار