باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تلاش معاندین برای ضربه زدن به صنعت گردشگری ایران

رسانه‌های معاند رنگ و بوی عید در ایران را با «پلمب مراکز تفریحی» و «اخبار درگیری» بازنمایی کرده‌اند.

«مراکز تفریحی در آستانه عید نوروز پلمب می‌شود»، «همزمان با آغاز سال نو مردم با ماموران حکومتی در سقز درگیر می‌شوند» و پایکوبی در شهر‌های ایران رنگ و بوی «اعتراض» به خود می‌گیرد، هنوز «صدای شلیک ماموران» آرام نگرفته که «یک جوان ۱۹ ساله اهل بانه به ضرب گلوله کشته می‌شود». روایت‌گری معاندین اینبار ۱۸۰ درجه می‌چرخد تا فقط رقص و آواز دسته جمعی دختران کرد عراقی، ازبکستانی، قزاقزستانی و ... نشانه گیرد. خبری از شلیک و ضرب گلوله نیست و رسم و رسوم نوروز بدون آغشته به خون در حال زنده شدن است.

رسانه‌های معاند

سری به صنعت گردشگری می‌زنیم، همین کلیدواژه‌ها با رنگ و بوی ناامنی و ایران هراسی مقابل پای گردشگران خارجی می‌افتد و آن‌ها را از سفر به ایران زده می‌کند. همین چند روز پیش بود که Us News گزارش بروز شده وزارت امور خارجه امریکا را منتشر کرد، مبنی‌بر اینکه این وزارتخانه بیش از ۲۰۰ کشور را برای سفر ارزیابی کرده و براساس سلامت، تروریسم و ناآرامی‌های مدنی کشور‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

امریکا

کشور‌هایی که در سطح ۴ قرار می‌گیرند، برای مسافران خطرناک توصیف شده و پیشنهاد شده است که به آن کشور‌ها سفر نشود. براساس این گزارش، ایران در کنار کشور‌هایی همچون افغانستان، بلاروس، بورکینافاسو، جمهوری افریقای مرکزی، میانمار، غزه، هائیتی، عراق، لیبی، مالی، مکزیک، کره شمالی، روسیه، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، اوکراین، ونزوئلا و یمن در دسته کشور‌هایی قرار گرفته که دولت ایالات متحده امریکا گفته به آن‌ها سفر نکنید. 

ایران

بنابر این گزارش، در ایران شهروندان ایالات متحده امریکا به طور خاص در معرض دستگیری و بازداشت خودسرانه هستند. اتباع ایرانی – امریکایی مانند دانشجویان، روزنامه‌نگاران و مسافران تجاری به اتهام جاسوسی و تهدید امنیت ملی دستگیر شدند.

۲۹ دی سال ۱۴۰۱ یک سایت آمریکایی ایران را به عنوان مقصد گردشگری کشوری ناامن معرفی کرد و به نقل از وزارت امور خارجه امریکا نوشت: ایران برای شهروندان امریکایی چندان امن نیست. چراکه شهروندان امریکایی در ایران اغلب بدون اخطار بازداشت یا دستگیر می‌شوند. 

ایران

این سایت در پایان نتیجه‌گیری کرد که ایران برای مسافرت چندان امن نیست. چراکه این کشور سابقه بسیار طولانی در بازداشت، دستگیری، ربودن امریکایی‌ها و ناآرامی‌های مدنی فراوان دارد.

علاوه‌بر وزارت امور خارجه امریکا، فرانسه، آلمان، هلند و ... هم همزمان با اعتراضات سراسری با اعلام فراخوان از اتباع خود خواسته بودند هرچه سریع‌تر ایران را ترک کنند.

روز پنج‌شنبه بی‌بی‌سی فارسی با ادعای اینکه ویدئویی از دستگیری مهاجرین افغان به دستش رسیده، نوشت: «فرستنده توضیح داده که ماموران انتظامی ایران در روز‌های نوروز مهاجرین افغان را از میدان آزادی دستگیر می‌کردند».

به نقل از این رسانه، «او توضیح نداده که ماموران مهاجرین بدون مدرک اقامتی را بازداشت می‌کردند یا خیر. ولی او مدعی شده که ماموران امنیتی با مهاجرین رفتار تحقیر آمیز داشتند و می‌گفتند اینجا جای شما نیست و نباید به محدوده میدان آزادی بیایید».

نه‌تنها برخورد و دستگیری اتباع در ایران وِرد زبان این رسانه‌ها شده، بلکه دوم فرودین هم رادیو فردا نوشت: در سال‌های اخیر تصاویر زیادی از گرد آمدن شهروندان در کنار آرامگاه کوروش به مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز و روز کوروش منتشر شده است. در بسیاری از موارد این تجمع‌ها با برخورد خشن نیرو‌های حکومتی مواجه شده است.

آرامگاه کوروش

به گفته حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، الان ورود گردشگر از کشور‌های اروپا، امریکا، کانادا و انگلیس نزدیک به صفر رسیده است. آن‌ها با هر تلنگری اعلام می‌کردند به ایران نمی‌آیند. همین افغانستانی که به ایران می‌آید می‌گوید با ترس و لرز به اینجا آمده‌ام. فردی این حرف را می‌زند که بیش از ۵۰ سال با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند. چراکه تبلیغات مسموم ضد ایران بکار گرفته می‌شود.

با وجود اینکه رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است تبلیغات مسموم رسانه‌ها تاثیرش را بر صنعت گردشگری گذاشته، ولی آمار گردشگران در اوج اعتراضات را بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ماه می‌داند که به مراتب این تعداد بیشتر شده و در اسفند به ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

آماری که هنوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نکرده و فقط آمار گردشگران ورودی به کشور را در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ (قبل از اعتراضات) منتشر کرده است. طبق این آمار یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۱۶۰ گردشگر در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ وارد کشور شدند. 

به گفته رفیعی، بیش از ۵۰ درصد از حجم گردشگران ورودی‌مان از کشور عراق است. بعد از عراق آذربایجان، ترکیه، کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند بحرین، عمان، کویت و ... در لیست گردشگران ورودی قرار می‌گیرند. در مقابل، جمع کشور‌های اروپایی، امریکایی، انگلیسی و ... در سال (قبل از کرونا) به حدود ۳۵ هزار هم نمی‌رسیده است. 

با این حال با پیش‌دستی چین برای توافق ایران با عربستان رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌بینی می‌کند بیش از روسیه گردشگر چینی وارد کشور شود و به تعداد گردشگران عربستانی هم حدود ۴۰ درصد افزوده خواهد شد.

سفیر هلند

درحالی که رسانه‌های کشور‌های اروپایی سعی‌شان بر این است همچنان ناامنی را به ایران گره بزنند، فرانک مولن، سفیر هلند در ایران عکس‌های نوروزی‌اش را به همراه سفرای بریتانیا و دانمارک رو می‌کند تا بگوید «اینبار با دوستان خیابان ولیعصر را به طول ۱۸ کیلومتر از جنوب به شمال طی کردیم». بعضی از کاربران هم با کنایه خطاب به سفرای این کشور‌ها نوشتند: مگر ایران ناامن نبود؟ چگونه ۱۸ کیلومتر پیاده‌روی کردید!

گزارش از نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
تندروهای داخلی از صدتا دشمن هم بدترن البته اونا مزدور رژیم هستن و واسه یه لقمه نون ادا بازی درمیارن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
ما که ایرانی هستیم میریم سفر می‌ترسیم از تذکر و جریمه پس دیگه چه انتظاری داریم از توریست خارجی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
فقط دارن جون می کنن و میخوان ضربه بزنن ولی کور خوندن هیچ غلطی نمی تونن بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
اگر کوروش آدم بود که فریب یهودی ها را با نفوذ دادن یک زن به زندگیش نمیخورد و در عوض قست بزرگی از منافع کشورمان را به باد داد .
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی رحیمی
۰۲:۴۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
چرا جای حل مشکلات اقتصادی مردم گرونی بیکاری تعامل با دنیا. ارتباط به جهان موضوع اصلی مملکت بردید سمت حاشیه.
چرا به افکار هم احترام نمیذاربد. عربستان مهد اسلام با چه سرعتی درحال پیشرفت هست دست از لباس و نماز خوندن نخوندن بردارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
جمع کنید این چندتا بیحجاب آشغال رو. فکر کردن روسری از سر بردارن خیلی هنر کردن. همین بیحجابها وقتی جونشون در خطر باشه به دست و پای مذهبی ها میفتن تا مذهبی ها بیان بجنگن و نجاتشون بدن.اگر مذهبی ها نباشن، شما بیحجابها عرضه هیچ کاری را ندارید.حتی عرضه ندارید تنهایی دماغتونو بالا بکشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
بیحجابهای لعنتی دارن از همه جهت به کشور صدمه میزنن.مسبب فروپاشی کانون خانواده شدن.مسبب پلمپ مراکز شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
همچین چیزی نیست .اصلا هم حجاب تاج سر ما نیست .شما دوست داری لحاف و پتو بکش رو سرت برو بیرون .ما نمیخواییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
واقعیت را باید قبول کرد
توریست به ایران نمیاد
عربها غم فقط میرن مشهد
اونم همه میدونن واسه چیه
Germany
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
توی اروپا همه از ایران می ترسند! همه ایران رو به کشور عربی مقایسه می کنند!
توی ایران هم جو اسلام هراسی و چوب زدن مردم با دین هست!
کاش باهوش باشید!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۹:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
شاید اون طرفی ها یکم اغراق کنند ولی همه چی دروغ نیست و دروغ بیشتر از سمت رسانه های داخلی صورت می‌گیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
بر و یه سری به اسرائیل و فرانسه و آمریکا و انگلیس بزن بعد نطق کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
راستش نوع پوشش امسال مردم با پارسال فرق نداره فقط مردم رو پوشش زنها حساس شدن و اگرنه امسال به نظر من بهتر از پارسال لباس می پوشن من خودم پارسال قبل تمام جریانات خانمی رو دیدم یه دامن تا سر زانو و یه پیراهن تا سر آرنج پوشیده بود یه روسری دور گردنش الان چون روش خیلی تاکید میشه باعث توجه شده وا گرنه پوشش همون پوشش سال پیشه فقط اونی که روسریش رو شونه هاش بود الان تو کیفش رفته همین
United States of America
مصطفی
۱۹:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
اینکه مراکز گردشگری به علت بی حجابی پلمپ می شوند واقعیت دارد. اما واقعیت دیگر اینکه چون نظام نتوانست مستقیما به مردم جهت رعایت حجاب فشار بیاورند ُ به صورت غیر مستقیم از طریق صاحبان مراکز گردشگری اقدام به این کار می کند. اما به این نکته توجه نمی شود که وقتی نظام نتوانست با بی حجابان برخورد مستقیم کند چگونه صاحب یک مرکز گردشگری می تواند این کار را انجام دهد. به هر حال خبر این گونه اقدامات در این زمانه سرعت انتقال اطلاعات به سادگی به دست دشمنان نظام رسیده و آنها اقدام به تبلیغات سوء علیه نظام می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
فقط باید گفت مرگ بر آمریکای دزد و تروریست و دروغگو.اگر آمریکاییها الان در ایران بودند و اموال ایران را غارت میکردند دهانشان بسته بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
الان این همه دزدی اختلاس از سمت آدم های پر نفوذ و در راس قدرت بودن همه وابسته ارکان اصلی و مذهبی افراطی بودن نبود شفافیت در اقتصاد همینه جالبه تمام بچه‌های همین ها در خارج همین آمریکا و .... زندگی میکنم با پول مردم مظلوم ایران داداش مشکل خود داخلی ها هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
رعایت قانون حجاب خواست آحاد ملت است نه حکومت؛اگر به هنجارشکنی در مکانی هم اعتراض شودمخصوصادر شهرهای مذهبی به خواست مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
همه پرسی بذاریم ببینیم نظر آحاد مردم است؟
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۰:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
در پاسخ به ناشناس ۱۹:۲۳
پیش از اینکه نظر اکثریت باشه حکم خداست. حتی اگر به فرض محال روزی شما اکثریت باشید توجیهی برای بی حجابی و بی حیایی نیست.
خدای متعال در مورد اقوامی که به فساد کشیده شدند تعابیری مثل اکثرهم لا یعقلون، اکثرهم لا یشعرون و... را به کار می برند.
پس حق لزوما با اکثریت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
۱۹:۲۳ فکر کردی خیلی زیادین!! چند تا مثل تو ریختین توی خیابان جولان میدین خیال کردین خبری شده!! چند تا داعشی بیان شماها مثل موش فرار میکنین توی سوراخ.ترسوهای بیحجاب بزدل
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
این راه که می روی به ترکستان است داداش همه پرسی بذارم با نظارت جهانی اونوقت میفهمی چه چیزی مردم می‌خواهند فعلا فقط پرورش اختلاس گر دزد و ناموس فروشی مذهبی در قم و مشهد توسط مذهبیون ترویج داده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
ناشناس19:23 قطعا خواسته مردان باغیرت و زنان عفیف است و خواهد بود که اکثریت را در 22بهمن و دیگر مراسمات دیدید... دیگران را مثل خودت به حساب نیار. هر وقت اربابان تو در غرب همه پرسی گذاشتن ما هم میذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
حجاب دستور قرآن است سلیقه ای تیست
بدون مطالعه حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
غلط کردند اینا با این تبلیغاتشون می‌خوان ما از قانون کوتاه بیاییم ولی کور خوندند . حجاب تاج سر ماست که قانونی شدن اون، نشون میده که کسی جرات این رو نداره این حق رو از زنان و دختران ما بگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
ثابت کنید که کوروش کبیر، بزرگ بوده؟!! اینقدر که به دست یه زن ترک کشته نشده!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
روانی بی هویت. تو احتمالا از نسل اعرابی هستی که به ایران حمله کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
تو برو بازیچه ی دست اعراب ملخ خور بشو
آخرین اخبار