واشنگتن به مسکو اطلاع داد اشتراک‌گذاری اطلاعات تسلیحات هسته‌ای با روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

آمریکا به روسیه اعلام کرد که به دنبال تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت خود در معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید، به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به نیرو‌های هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.

یک مقام دولتی در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد به وال استریت ژورنال گفت: «این اولین اقدامی است که ما در چارچوب معاهده در پاسخ به تعلیق روسیه انجام دادیم... هدف ما تشویق روسیه برای بازگشت به پایبندی به این معاهده است».

این تصمیم که دیروز توسط بانی جنکینز معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل اعلام شد، یک ماه پس از آن اتخاذ شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تعلیق مشارکت روسیه در استارت جدید درست پیش از اولین سالگرد جنگ در اوکراین خبر داد.

ماه گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی سراسری خود گفت، کشورش مشارکت در معاهده «استارت جدید» با آمریکا را معلق می‌کند. پوتین خاطر نشان کرد، بازگشت روسیه به مذاکرات بر سر کنترل تسلیحات مستلزم شفافیت در خصوص نحوه به حساب آوردن مجموع پتانسیل حمله هسته‌ای ائتلاف ناتو است.

رئیس جمهور روسیه بیان داشت، اعضای ائتلاف ناتو جوری رفتار می‌کنند انگار هیچ ارتباطی بین مساله معاهده استارت جدید و جنگ اوکراین و همچنین دیگر اقدامات خصمانه علیه مسکو وجود ندارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود که مسکو با وجود خروج از معاهده «استارت نو» در ماه گذشته همچنان با واشنگتن درمورد موضوع تسلیحات هسته‌ای در تماس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار