پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون نوزادان و کودکان چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اهمیت سلامت کودکان و نوزادان و اجرای طرح واکسیناسیون از بدو تولد در سطح کشور گفت: هم اکنون پوشش واکسیناسیون کودکان در سطح استان مطابق تقویم ایمن‌سازی کشوری ۱۰۰ درصد است.

علی احمدی افزود: واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در برخی از شهرستان‌های استان ما نیز برای کودکان مناطق همجوار انجام می‌شود و برخی فصول سال پوشش واکسیناسیون بالای ۱۰۰ درصد می‌شود.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون کودکان و نوزادان در استان با تمام تلاش بهورزان در سطح استان و به خصوص مناطق محروم و سخت‌گذر انجام می‌شود و در مناطقی که دسترسی به مراکز بهداشت و خانه بهداشت وجود ندارد نیز هر ماه بهورزان و یا تیم‌های سیار برای رسیدگی به وضعیت کودکان و همچنین مادران باردار و انجام واکسیناسیون و ارزیابی کودکان و مادر به این مناطق اعزام می‌شوند.

احمدی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۳ تیم سیار برای انجام واکسیناسیون کودکان و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آن‌ها در مناطق سخت‌گذر و محروم فعال است، که بیشتر این تیم‌ها به مناطق محروم و دور افتاده شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان و اعزام می‌شوند و در فصل بهار و تابستان نیز با حضور عشایر واکسیناسیون و مراقبت‌های گروه‌های هدف توسط تیم‌های سلامت عشایری انجام می‌شود.

احمدی درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی، که یک بانو با گهواره نوزاد خود را برای واکسیناسیون از دره، صخره و رودخانه عبور می‌دهد تا به مرکز بهداشت برسد، افزود: با مشاهده این فیلم به بررسی موضوع پرداخته شد که به چه علت برای دریافت یک واکسن، این‌قدر مسیر سخت باید طی شود و یا چرا بهورز به محل سکونت کودک برای واکسیناسیون اعزام نشده است؟

وی با تاکید بر اینکه این فیلم ساختگی و مسیر واقعی دسترسی به خانه بهداشت را نشان نمی‌دهد و از یک دسترسی محلی استفاده می‌شود، گفت: برای دسترسی مردم محلی این منطقه به خانه بهداشت مسیر ماشین‌رو وجود دارد و البته متولیان مربوطه باید در توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی و جاده‌های روستایی برای دسترسی مردم به خدمات عمومی بیشتر تلاش کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در فیلم یکی از ساکنان روستای "چیلته" شهرستان لردگان است که در آنجا نیز خانه بهداشت فعال است در حالی‌که در فیلم مسیر روستای "ده زیر" نمایش داده شده است و در محل زندگی نوزاد، خانه بهداشت فعال است و فرد می‌توانست بدون طی مسیر واکسن کودک خود را در همان محل دریافت کند.

احمدی با اشاره به اینکه روستای ده‌زیر به عنوان روستای قمر خانه بهداشت چیلته، حدود ۳۰ خانوار با جمعیت ۱۶۴ نفر دارد، گفت: این فیلم مربوط به جاده محلی است که برای رفتن کنار رودخانه از آن استفاده می‌کنند در حالی که پزشک هر ۲ماه یکبار با تیم کامل توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان به این مناطق که حدود ۱۳ روستا است، اعزام می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، البته مرکز بهداشت استان و شبکه‌های بهداشت و درمان دهگانه تابعه وظیفه خود می‌دانند، خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی را تا حد امکان به محل زندگی افراد ببرند و دسترسی به خدمات را بر اساس سطح‌بندی و نظام ارجاع و تمرکز بر شاخص‌های عدالت در سلامت فراهم و تامین کند. افزایش مشارکت مردم و همکاری‌های بین بخشی برای فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی بسیار مهم و از عوامل اجتماعی تعیین کنتده سلامت هستند که امید است مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار