در روز ۱۳ فروردین با طبیعت مهربان باشیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری در آستانه فرارسیدن روز انس با طبیعت، ۱۳ روش حفاظت از محیط‌زیست را به گردشگران و مسافران نوروزی توصیه کرد.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن تبریک سال نو مطالب زیر را به مسافران نوروزی و گردشگران طبیعت در روز ملی انس با طبیعت توصیه کرد:


بیشتر بخوانید


- مردم عزیز ترجیحاً محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

- از ورود بدون هماهنگی به مناطق حفاظت شده استان خودداری کنند.

- از روشن‌کردن آتش در نزدیک درختان یا پوشش گیاهی متراکم خودداری و به جای افروختن آتش با چوب، از کپسول‌های سفری گازی کوچک استفاده کنند.

- گردشگران کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی خود را در محل مخصوص قراردهند و آن‌ها را در طبیعت رها نکنند.

- جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌ها به مردم عزیز است و هموطنان لازم است به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آن‌ها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

- هموطنان گرامی در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و دستگاه‌های مربوطه تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

- به نحوی رانندگی کنیم که منجر به تخریب طبیعت و یا مرگ جانداران نشده و هیچ ردپا یا اثر تخریبی در طبیعت باقی گذاشته نشود.

- به جای رها کردن سبزه نوروزی در طبیعت، آن‌ها را به مراکز مشخص‌شده جمع‌آوری و تهیه کود کمپوست تحویل دهند.

- ماهی قرمز سفره هفت‌سین را در رودخانه، نهر‌ها و مناطق طبیعی رها نکنند. به‌جای این کار، آن‌ها را به مراکز معرفی شده تحویل یا در صورت امکان به حوضچه‌های بسته انتقال دهند.

- خودرو خود را در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشویند، در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و مواد شوینده را در محیط‌های آبی و طبیعت رها نسازند.

- حاشیۀ رودخانه‌ها و نهر‌های طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری هستند را پاکیزه نگه‌دارند.

- با محیط‌بانان برای حفظ طبیعت همکاری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند پرتاب زباله از شیشه اتومبیل به بیرون و هرگونه تخریب محیط‌زیست گزارش خود را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

- روز سیزده بدر، اخلاق محیط‌زیستی را رعایت کنید و هر آنچه با خود به طبیعت بردید، بازگردانید.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: ضروری است که مردم عزیز ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های طبیعی و خدادادی با عمل به توصیه‌های یاد شده صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار دهند و در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار