طالبان خواستار بررسی جنایات جنگی در افغانستان شد

وزیر مهاجرین افغانستان تأکید کرد جنایات جنگی صورت گرفته توسط کشورهای خارجی در طی چهار دهه گذشته در افغانستان باید بررسی شود.

خلیل الرحمان حقانی وزیر مهاجرین هیئت حاکمه افغانستان اظهارداشت کشورهایی که طی چهار دهه‌ گذشته در افغانستان مرتکب جنایت‌های جنگی شده و افغانستانی ها را به عناوین گونا‌گون کشته‌اند، باید به دادگاه کیفری جهانی معرفی شوند.

حقانی در مراسم توزیع کمک در ولایت «پکتیا» افزود: شوروی و تمام حامیان آن چه در داخل کشور و یا در بیرون از کشور و همچنین آمریکا، ناتو و همه کشورهایی که افغانستان را ویران کردند، این‌ها(در وضعیت) امروز مسئول هستند، آن‌ها باید به افغانستانی ها حساب بدهند و به دادگاه بین‌المللی کیفری کشانیده شوند.

این در حالی است که پیش از این تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان به دلیل تهدیدات واشنگتن ناکام مانده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از این به‌خاطر تلاش برای بررسی جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان، دادستان پیشین این دادگاه را مورد تحریم قرار داده بود.

کاخ سفید همچنین در واکنش به این موضوع دستوری را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان دادگاه لاهه صادر کرد که در تحقیقات جنایات جنگی آمریکا در افغانستان دخیل بودند.

پس از این تهدیدات نیز «کریم‌خان»، دادستان‌کل جدید دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان در اولویت این دادگاه قرار ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.