ایتالیا ChatGPT را مسدود کرد

یک مقام رسمی ایتالیایی در بیانیه‌ای از مسدود شدن چت ربات جی پی تی به دلیل نگرانی درباره حفظ حریم خصوصی کاربران خبر داد.

ناظر حفاظت از داده‌های ایتالیا امروز ممنوعیت فوری دسترسی به چت ربات هوش مصنوعی OpenAI، ChatGPT را به دلیل ادعای نقض حریم خصوصی صادر کرد.

در بیانیه‌ای، اداره ملی ایتالیا برای حفاظت از داده‌های شخصی گفت که ChatGPT در ۲۰ مارس در رابطه با مکالمات کاربران و اطلاعات پرداخت مشترکان به سرویس پولی، دچار نقض داده شده است.

این ناظر گفت: این تصمیم که فورا اجرایی می‌شود منجر به محدودیت موقت پردازش داده‌های کاربران ایتالیایی در برابر OpenAI (خالق ChatGPT) می‌شود.

ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شد و از آن زمان بسیار محبوب شده است و کاربران را با توانایی خود در توضیح واضح و مختصر چیز‌های پیچیده، نوشتن به سبک‌ها و زبان‌های مختلف با لحن انسانی، خلق شعر و حتی قبولی در امتحانات تحت تاثیر قرار داده است؛ ChatGPT همچنین می‌تواند برای نوشتن کد‌های کامپیوتری بدون داشتن دانش فنی استفاده شود.

با این حال، ناظر داده ایتالیایی، ChatGPT را به دلیل عدم ارائه اخطار اطلاعاتی به کاربرانی که داده‌های آن‌ها توسط OpenAI جمع‌آوری شده است، مورد انتقاد قرار داد، همچنین با فقدان مبنای قانونی برای توجیه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی انبوه داده‌های شخصی با هدف آموزش الگوریتم‌هایی که این پلتفرم را اجرا می‌کنند، مشکل داشت.

علاوه بر این در حالی که این ربات برای افراد بالای ۱۳ سال در نظر گرفته شده است، مرجع تاکید می‌کند که عدم وجود فیلتر برای تأیید سن کاربران، خردسالان را در معرض پاسخ‌هایی قرار می‌دهد که کاملا مطابق با سطح توسعه آن‌ها نیست.

این ناظر اکنون از OpenAI می‌خواهد تا اقدامات انجام شده را ظرف ۲۰ روز برای اصلاح این وضعیت اعلام کند، در غیر این صورت تا ۴ درصد از گردش مالی سالانه خود در سراسر جهان جریمه می‌شود.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که آژانس پلیس اروپا یوروپل روز دوشنبه هشدار داد که مجرمان آماده هستند از چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای ارتکاب کلاهبرداری و سایر جرایم سایبری استفاده کنند.

یوروپل در گزارشی اعلام کرد، از فیشینگ گرفته تا اطلاعات نادرست و بدافزارها، قابلیت‌های رو به رشد چت بات‌ها احتمالا به سرعت توسط افراد مجرم، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

ایلان ماسک و صد‌ها کارشناس جهانی همچنین این هفته هشدار دادند که سیستم‌های هوش مصنوعی خطرات عمیقی برای جامعه و بشریت دارند و از شرکت‌ها خواستند که توسعه بیشتر این فناوری را حداقل برای شش ماه متوقف کنند.

منبع: یورونیوز

 
 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار