دوازدهم فروردین؛ سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران

یک سخنران مذهبی گفت: دوازدهم فروردین ماه، روزی است که امام خمینی (ره) آن را عیدالله خوانده‌اند و اهمیت بسیاری دارد.

 دوازدهم فروردین، یکی از روزهای تاریخی برای مردم ایران بوده است. زیرا در ۱۲ فروردین سال ۵۸، یعنی مدتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه پرسی جمهوری اسلامی ایران به دعوت امام خمینی رحمت الله علیه صورت گرفت و بیش از ۹۸درصد از واجدین شرایط، با شرکت کردن در این همه پرسی و دادن رأی «آری»، موافقت خود با استقرار حکومت جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

رأی مردم به جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی، درمورد روز دوازدهم فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی بیان کرد: دوازدهم فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) است که بیش از ۹۸درصد از مردم به جمهوریت و اسلامیت این نظام رأی دادند.

او گفت: واژه جمهوری کنایه از بُعد مردم و واژه اسلامی کنایه از محتوا و بُعد دینی این نظام است. ۱۲ فروردین روزی که امام خمینی (ره) آن را عیدالله خوانده اند و عید بزرگ اولیاء الهی است.

به گفته حجت الاسلام رفیعی، دوازدهم فروردین، روزی بود که پایه‌های حکومت ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی فرو ریخت و امام خمینی (ره) با رفراندوم، در روز دوازدهم فروردین ماه ۵۸ که دقیقاً ۵۰روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه ۵۷ بود چند نکته را اعلام کردند. 

این سخنران مذهبی ادامه داد: نکته اول، عدم مشروعیت سلطنت طاغوت، نکته دوم، توجه به خواسته مردم، نکته سوم، اسلامیت و دینداری و توجه به این که نظام بر ارکان دینی مبتنی است و نکته چهارم که از همه مهم‌تر است، مشروعیت نظام در پرتو مدیریت یک فقیه جامع الشرایط است که در زمان غیبت و حضور نداشتن معصوم (ع)، فقیه جامع الشرایط است که در جامعه اسلامی می‌تواند اداره امور را برعهده بگیرد و مشروعیت به نظام دینی دهد.

او گفت: قرآن کریم، نه تنها وظیفه انبیاء را بندگی خدا و دعوت مردم به سوی عبودیت بیان می‌کند بلکه اجتناب از طاغوت هم یکی از وظایف پیامبران الهی می‌داند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل بیان شده است: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ» «و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیاء را) تکذیب کردند به کجا رسید. (و آن‌ها چگونه هلاک ابدی شدند)»

او افزود: حضرت امام خمینی (ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در راستای دو هدف اجتناب از طاغوت و دعوت مردم به بندگی خداوند متعال، مردم را به سوی انقلاب و سقوط دعوت می‌کرد و خدا را شاکر هستیم که در چنین روزی، این امر تحقق پیدا کرد و اگرچه امروز، با گذشت بیش از ۴ دهه از آن ایام، شاهد نواقص و مشکلات و سختی و کاستی‌هایی در بخش‌های مختلف هستیم، ولی این کاستی‌ها هرگز نباید موجب یأس شود و همواره باید دفاع از اصل نظام را یک وظیفه بدانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
مرگ بر دشمنان جمهوری اسلامی
آخرین اخبار